کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام حساسیت به گرد و غبار؛ علل و علائم
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

حساسیت به گرد و غبار؛ علل و علائم

حساسیت به گرد وغبار یک واکنش آلرژیک به حشرات ریز است که معمولاً در گرد و غبار زندگی می کنند. علائم آلرژی به کنه گرد و غبار شامل علائم رایج تب و همچنین عطسه و آبریزش بینی است. بسیاری از افراد مبتلا به این نوع از آلرژی نیز علائم آسم مانند خس خس سینه و مشکل در تنفس را تجربه می کنند.

در این مقاله سعی داریم تمامی نکات مربوط به علائم و علل این نوع از حساسیت را در اختیار شما قرار دهیم تا در صورت بروز هرگونه علائمی به پزشک مراجعه کنید و از پیشرفت آن جلوگیری کنید. 

با ما همراه باشید.

حساسیت به گرد و غبار

حساسیت به گرد و غبار چیست؟

حساسیت به گرد و غبار (یا آلرژی کنه گرد و غبار) به حشرات ریزی می گویند که در گرد و غبار ها زندگی میکنند و با ورود به بدن شما، احساس سرماخوردگی در شما به وجود می آید.

توجه داشته باشید در صورت بروز هرگونه علائمی، می توانید با مصرف داروهایی که توسط پزشک تجویز می شوند، میزان شدت علائم حساسیت را کاهش دهید همچنین می توانید اقدامات ساده ای برای دور نگه داشتن کنه های گرد و غبار نیز انجام دهید.

آلرژی گرد و غبار زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به چیزی مانند گرده یا در این مورد کنه های گرد و غبار واکنش نشان دهد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما چیزی را مضر می بیند، شروع به واکنش نشان دادن  می کند و همين امر موجب بروز التهاب در بدن شما می شود.

همچنین در صورت شدت گرفتن آلرژی، علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی را به شما میدهد، دقت کنید امکان دارد علائم مشابه آنچه را که در صورت سرماخوردگی ممکن است به آن مبتلا شوید بروز دهد. توجه داشته باشید در صورت افزایش علائم یا طولانی مدت شدن آن، می توانند منجر به آسم شوند. بنابراین در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

دقت کنید در صورت وجود هرگونه بیماری زمینه ای که در ادامه معرفی می کنیم، امکان بروز مشکلات جدی تر وجود دارد:

  1. افرادی که سابقه آسم و آلرژی در خانواده دارند.
  2. کسانی که در معرض مقدار زیادی گرد و غبار در طول روز هستند.

علائم حساسیت به گرد و غبار

علائم آلرژی به گرد و غبار ناشی از التهاب مجاری بینی عبارتند از:

📌 عطسه کردن

📌 آبریزش بینی

📌 خارش، قرمزی یا آبریزش چشم

📌 گرفتگی بینی

📌 خارش بینی، سقف دهان یا گلو

📌 سرفه

📌 احساس فشار و درد در صورت

📌 پوست متورم 

📌 در کودکان، مالش مکرر بینی به سمت بالا

اگر مبتلا به آسم هستید، علائم این نوع از آلرژی متفاوت خواهد بود. برخی از این علائم عبارتند از:

  • دشواری در تنفس
  • احساس درد در قفسه سینه
  • صدای سوت یا خس خس شنیدنی هنگام بازدم
  • مشکلات خواب ناشی از تنگی نفس، سرفه یا خس خس سینه
  • حملات سرفه یا خس خس سینه که توسط یک ویروس تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا شدیدتر می شود.

آلرژی به گرد و غبار می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. یک مورد خفیف آلرژی به کنه گرد و غبار ممکن است باعث آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه شود. در موارد شدید، این وضعیت ممکن است ادامه داشته باشد و منجر به عطسه مداوم، سرفه، احتقان، تشدید اگزما یا حمله شدید آسم شود.

علل بروز حساسیت به گرد و غبار چیست؟

حساسیت به گرد و غبار زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به یک ماده خارجی مانند گرده یا کنه های موجود در گرد و غبار واکنش نشان دهد. سیستم ایمنی بدن شما پروتئین هایی به نام آنتی بادی تولید می کند که از شما در برابر مهاجمان ناخواسته ای که می توانند موجب بیماری یا عفونت در بدن شما شوند، محافظت می کند.

هنگامی که شما حساسیت دارید، سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی می سازد که آلرژن خاص شما را به عنوان ماده ای مضر تشخیص می دهند، حتی اگر اینطور نباشد. هنگامی که با ماده حساسیت زا تماس پیدا می کند، سیستم ایمنی بدن شما یک پاسخ التهابی در مجرای بینی یا ریه ها ایجاد می کند. قرار گرفتن طولانی مدت یا منظم در معرض آلرژن می تواند باعث التهاب مداوم مرتبط با آسم شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برخی از علائم و نشانه های آلرژی به گرد و غبار، مانند آبریزش بینی یا عطسه، شبیه علائم سرماخوردگی است. گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا سرماخوردگی دارید یا آلرژی دشوار است. اگر علائم بیش از یک هفته ادامه یابد، ممکن است آلرژی داشته باشید.

اگر علائم و نشانه های شما شدید هستند؛ مانند گرفتگی شدید بینی، خس خس سینه یا مشکل در خوابیدن، در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید. اگر خس خس یا تنگی نفس به سرعت تشدید می شود یا اگر با حداقل فعالیت دچار تنگی نفس هستید، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

نتیجه گیری:

با توجه به تمامی نکاتی که تا به اینجا ذکر کردیم و در نظر داشتن علائم حساسیت به گرد و غبار، در صورت بروز هرگونه علائمی بهتر است در اولین فرصت به بهترین کلینیک آسم و آلرژی در شریعتی مراجعه کنید تا از بروز عوارض جدی تر جلوگیری شود. توجه داشته باشید شما با مراجعه به کلینیک آسم و آلرژی خورشید، از بهترین خدمات بهره مند خواهید شد. زیراکه این کلینیک در صورت وجود هرگونه بیماری آلرژیک، با استفاده از بهترین روش ها برای درمان اقدام خواهند کرد.

عکس دکتر سید قوام الدین تولایی

کلینیک تخصصی خورشید

 آزمایشگاه تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در محل کلینیک  به منظور رفاه  مراجعین راه اندازی شد و قادر به نمونه گیری جهت انجام کلیه آزمایشات و  تست های تشخیصی تخصصی RIDA، تشخیص آلرژی های غذایی، آسم و رینیت و سایر تست های تخصصی می باشد.
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 9 =

Call Now Button