کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام حساسیت پوستی اینستاگرام همه چیز درباره تست پوستی پچ
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

همه چیز درباره تست پوستی پچ

تست پوستیpatch test روشی برای شناسایی آلرژن یا مواد حساسیت زا در افرادی می باشد که به برخی مواد آلرژی دارند و به عنوان فرد آلرژیک شناخته می شود. این تست در مرکز آسم و آلرژی خورشید موجود بوده و بسیاری از افراد برای تشخیص درماتیت های پوستی به این کلینیک مراجعه می کنند. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در رابطه با این تست ارائه دهیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تست پوستی پچ کلینیک آسم و آلرژی خورشید

Patch test چیست؟

برای جلوگیری از حساسیت و آلرژی لازم است بدانیم بدن ما به چه ماده ای آلرژی نشان می دهد تا در معرض آن قرار نگیریم. آزمایش پوستی پچ روشی است که پزشک در بهترین مرکز آلرژی تهران با علت ایجاد علائم را بررسی می کند.  تست پوستی پچ برای بررسی علت درماتیت پوستی انجام می شود. در این تست برخلاف تست پریک از سوزن استفاده نمی شود. مواد حساسیت زا روی تکه هایی قرار گرفته سپس روی پوست قرار می گیرند. در فرآیند این تست برای تشخیص درماتیت پوستی لازم است 20 تا 30 نوع عصاره مواد در معرض پوست قرار گیرد. این مواد می توانند شامل لاتکس ، داروها ، مواد معطر ، مواد نگهدارنده ، رنگ مو ،‌فلزات و رزین ها می باشد.

تست پچ چگونه انجام می شود؟

Patch test در سه مرحله صورت می گیرد:

ناگفته نماند پچ تست به مدت 48 ساعت روی بازو یا پشت قرار می گیرد و در طی این مدت نباید استحمام کنید و یا فعالیت هایی انجام دهید که با تعریق زیاد همراه باشد. به طور کلی به پچ ها نباید آب خورد تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. هنگامی که به کلینیک مراجعه می کنید پچ ها برداشته می شوند و قسمتی از پوست که تحریک شده است می تواند نشان دهنده آلرژی و حساسیت به ماده ای باشد که روی پچ ها بوده است. این روش بدون درد بوده و برای تشخیص بسیاری از آلرژن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات قبل و بعد از انجام patch test

تست پوستی پچ آسم و آلرژی خورشید
  • لازم است چند روز قبل و بعد از انجام پچ تست در معرض مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • ناحیه ای که روی آنها پچ قرار داده شده و ممکن است پشت یا بازو باشد لازم است طی تست تا مشخص شدن نتیجه خشک باشد.
  • از انجام فعالیت های سنگین ورزشی در طی تست خودداری کنید.
  • در طی انجام تست از مالیدن روغن ها ، کرمها و هر گونه ماده روغنی و چرب اضافی خودداری کنید.
  • در صورتی که از داروهای سرکوب ایمنی مانند کورتون ها ، پردنیزولون و یا هر نوع داروی دیگری استفاده می کنید حتما به متخصص آلرژی خود اطلاع دهید و او را در جریان تمامی داروهایی که مصرف می کنید بگذارید.
  • قبل از انجام تست پزشک شما سوالاتی در رابطه با سابقه خانوادگی و سابقه پزشکی تان می پرسد. هم چنین ممکن است معاینه فیزیکی نیز انجام دهد تا موارد بیشتری دستگیرش شود.

نتیجه patch test

در تست پچ ممکن است چند روز طی بکشد تا نتیجه قطعی مشخص شود اما همان واکنش های آلرژیک پوستی تا حدودی می توانند شما را مطلع کنند. نتیجه تست پچ پس از 48 ساعت توسط پزشک ارزیابی و ثبت می شوند. نتایج مثبت تست اغلب به صورت ناحیه ای قرمز رنگ بوده که با واکنش های پوستی مانند سوزش و خارش همراه است. این واکنش ها می توانند شبیه جوش های قرمز پوستی همراه با التهاب باشند.

آزمایش مثبت به این معنی است که شما به ماده یا عصاره ای که روی پوستتان قرار گرفته بودید آلرژی دارید. اگر کهیر بزرگ تر باشد میزان حساسیت بیشتری را نشان می دهد. آزمایش منفی در این تست به این معنا می باشد که به ماده ای حساسیت یا آلرژي خاصی ندارید.

فراموش نکنیم که آزمایش های پوستی در همه موارد دقیق نیستند. در موارد بسیار کمی پیش می آید که نتیجه تست را به صورت کاذب مثبت نشان می دهند و یا ممکن است در صورت حساسیت منفی کاذب نشان دهند. ممکن است در طی آزمایش به ماده خاص واکنش نشان داده باشید که در فعالیت و زندگی روزمره به آن واکنش ندهید.

برنامه درمان آلرژی در هر شخص متفاوت است و می تواند شامل داروها ، ایمونوتراپی و یا تغییر در سبک و عادات غذایی باشد. با رعایت دستورالعمل های پزشکی و باید و نبایدها می توانید به کنترل آلرژی تان کمک کنید و علائم و نشانه های آن را کاهش دهید و یا حتی از بین ببرید.

در چه صورت تست پچ انجام نمی شود؟

در موارد زیر تست پچ انجام نمی شود:

  • در صورتی درماتیت فعال شدید یا ژنرالیزه صورت گرفته باشد.
  • درماتیت در محلی که برای تست انتخاب شده است وجود داشته باشد.
  • در صورتی که محل تست به تازگی تحت درمان کورتیکواستروئیدهای  موضعی قرار گرفته باشد به دلیل سرکوب واکنش های استنباطی از انجام تست خودداری می شود.
  • محل تست اخیرا در معرض اشعه فرابنفش قرار گرفته باشد.

توصیه می شود در صورتی که قبلا تحت نظر مرکز دیگری بوده اید و یا هر گونه تست و دارویی در جهت بهبود و درمان درماتیت ها و آلرژی های پوستی انجام داده اید حتما با پزشک خود در میان بگذارید

عکس دکتر سید قوام الدین تولایی

کلینیک تخصصی خورشید

 آزمایشگاه تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در محل کلینیک  به منظور رفاه  مراجعین راه اندازی شد و قادر به نمونه گیری جهت انجام کلیه آزمایشات و  تست های تشخیصی تخصصی RIDA، تشخیص آلرژی های غذایی، آسم و رینیت و سایر تست های تخصصی می باشد.
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. الهه

    سلام ببخشید پوست صورت من به هر نوع ضد افتاب واکنش میده و به شدت پوسته پوسته میشه بعد از حداکثر دوبار استفاده اما همان کرم رو روی بازو یا سطح دیگر پوستم میزنم اینجور نمیشه .ایا من باید پچ تست حساسیت رو انجام بدم؟

    پاسخ
  2. الهه4

    سلام پچ تست پوستی چه مواد و عصاره هایی بررسی میکنه من لیست مواد موردازمایش را میخواهم بدانم.از کجا بینم؟

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − چهار =

Call Now Button