کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام حساسیت پوستی اینستاگرام حساسیت به گلوتن
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

حساسیت به گلوتن

حساسیت به گلوتن یکی دیگر از حساسیت های موجود می باشد که فرد به موادی مانند برنج و غلات حساسیت دارد و به گفته دیگر بدن قدرت تحمل این مواد را ندارد. 

این نوع از حساسیت موجب بروز مشکلات گوارشی در افراد می شود که روش های مختلفی برای رفع این عوارض وجود دارد. باید توجه داشته باشید در صورت بروز هرگونه علائم گوارشی که غیر طبیعی می باشد به کلینیک آسم و آلرژی مراجعه کنید تا با تشخیص صحیح در اولین فرصت بهترین درمان را برای شما شروع کنند. 

اگر دچار این حساسیت می باشید و قصد دارید از تمامی نکات مطلع شوید در این مقاله با ما همراه باشید تا موارد مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم. 

حساسیت به گلوتن

حساسیت به گلوتن چیست؟

حساسیت به گلوتن نوعی حساسیت می باشد که فرد مبتلا توانایی تحمل مواد غذایی دارای گلوتن را ندارد و با بروز علائمی مانند: اسهال، تهوع، درد شکمی و .. نمایان می شود. این علائم در اکثر افراد بیشتر وجود دارند. بهتر است در اولین فرصت برای درمان به بهترین کلینیک آسم و آلرژی مراجعه کنید تا از بروز هرگونه عوارضی در آینده جلوگیری شود. 

البته توجه داشته باشید در برخی از افراد با انجام آزمایشات مورد نیاز این نوع از حساسیت قابل تشخیص نمیباشد و در این صورت باید از یک برنامه غذایی مناسب پیروی کنید از مشکلی برای شما به وجود نیاید. 

علائم و عوامل حساسیت به گلوتن

حساسیت به گلوتن علائم متفاوتی دارد که عوامل بسیاری موجب بروز آن خواهد شد. توجه داشته باشید در صورت بوز این علائمی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را جدی بگیرید تا از پیشرفت آن جلوگیری شود و در نهایت با شروع درمان از بروز عوارض دیگر جلوگیری شود. 

برخی از علائم حساسیت به گلوتن عبارتند از:

  • مشکلات گوارشی:

یکی از اصلی ترین علائم این نوع از حساسیت بروز مشکلات گوارشی می باشد. مشکلاتی از قبیل: اسهال، تهوع، استفراغ و یبوست و …

  • بلغم آلوده:

در برخی از افراد ممکن است در بلغم آنها تغییراتی ایجاد شود و حالت طبیعی خود را از دست بدهند.

  • کاهش وزن:

یکی دیگر از علائم حساسیت به گلوتن کاهش وزن می باشد. در این مورد ممکن است برخی از افراد دچار کاهش وزن شوند. 

  • عدم جذب مواد مغذی و معدنی:

یکی دیگر از علائم این نوع از حساسیت، عدم جذب مواد مغذی بدن می باشد و افرادی که به حساسیت گلوتن دچار هستند دیگر قادر به جذب مواد مغذی نمی باشند. همچنین جذب ویتامین های مختلف نیز برای این افراد دشوار می باشد. 

  • علائم دیگر:

علائم دیگری مانند خستگی و بی حالی نیز ناشی از این نوع حساسیت می باشد. البته توجه داشته باشید با مراجعه به موقع به پزشک شما از بروز هرگونه عوارضی جلوگیری خواهید کرد. 

در ادامه عوامل حساسیت به گلوتن را معرفی میکنیم:

در بروز حساسیت در افراد عوامل متفاوتی نیز وجود دارند که موجب تشدید آن خواهند شد. بنابراین باید توجه داشته باشید برای تشخیص حساسیت به گلوتن حتما به مرکز معتبر آسم و آلرژی مراجعه کنید تا در صورت نیاز بهترین درمان را شروع کنید. در ادامه عوامل موثر بر این حساسیت را معرفی می کنیم.

  • ژنتیک:

یکی از عوامل موثر بر تشدید این نوع از حساسیت، ژنتیک می باشد میباشد. توجه داشته باشید شما تاثیری بر این امر نخواهید داشت و حتی با رعایت برنامه غذایی نیز امکان بروز حساسیت به گلوتن وجود دارد و فقط درصد آن را کاهش می دهید. 

  • سن:

یکی دیگر از عوامل موثر بر حساسیت به گلوتن سن افراد می باشد. این نوع از حساسیت بیشتر در کودکان و نوجوانان نمایان می شود. البته توجه داشته باشید امکان بروز این حساسیت در بزرگسالی نیز امکان پذیر است به میزان ایمنی افراد بستگی خواهد داشت. 

  • جنسیت:

یکی دیگر از عوامل موثر بر حساسیت به گلوتن، جنسیت می باشد. دقت کنید این حساسیت بیشتر در بانوان بروز خواهد داد. 

نتیجه گیری:

حساسیت به گلوتن با علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی و .. نمایان می شود. همچنین توجه داشته باشید علاوه بر علائم گوارشی، علائم دیگری نیز همراه خود دارد مانند: خستگی و بی حالی و … 

بنابراین با توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم بهتر است در صورت بروز هرگونه علائمی در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا از بروز هرگونه عوارضی جلوگیری شود. 

سوالات متداول حساسیت به گلوتن

عکس دکتر سید قوام الدین تولایی

کلینیک تخصصی خورشید

 آزمایشگاه تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در محل کلینیک  به منظور رفاه  مراجعین راه اندازی شد و قادر به نمونه گیری جهت انجام کلیه آزمایشات و  تست های تشخیصی تخصصی RIDA، تشخیص آلرژی های غذایی، آسم و رینیت و سایر تست های تخصصی می باشد.
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

Call Now Button