کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام دسته‌بندی نشده اینستاگرام حساسیت به هلو؛ علائم تا درمان

حساسیت به هلو؛ علائم تا درمان

حساسیت به هلو یکی از انواع آلرژی‌های غذایی است که می‌تواند واکنش‌های شدید و ناخوشایندی را در افراد ایجاد کند. این حساسیت معمولاً ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به پروتئین‌های موجود در هلو است و می‌تواند علائمی مانند خارش، تورم، کهیر، مشکلات تنفسی و حتی شوک آنافیلاکتیک را به همراه داشته باشد.این حساسیت ممکن است در هر سنی بروز کند و شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. درک و مدیریت این حساسیت نیازمند آگاهی از علائم و پرهیز از مصرف هلو و محصولات حاوی آن است تا از بروز واکنش‌های ناخواسته جلوگیری شود.
هلو میوه‌ای است که در مناطق معتدل و گرم نیمکره‌ی شمالی و جنوبی رشد می‌کند. انواع مختلفی از هلو وجود دارد. این میوه هسته دار بوده و رنگ آن ممکن است سفید، زرد و یا قرمز باشد. در زمان رسیدن رنگ پوست آن تیره‌تر می‌شود. منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین C و A است.

هلو با وجود خواص غذایی بالایی که دارد می‌تواند منجر به ایجاد آلرژی در نوجوانان و یا بزرگسالان شود. در مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شده است، هلو عامل 7.9 درصد از حساسیت‌های مواد غذایی بوده است.

علائم و نشانه‌های حساسیت به هلو

علائم حساسیت به هلو می‌تواند خفیف و یا بسیار شدید باشد. علائم معمولاُ 5 الی 15 دقیقه بعد از مصرف هلو و یا هر ماده‌ی غذایی حاوی هلو ایجاد می‌شود.

برخی از علائم شایع این حساسیت عبارت است از:

• خارش، احساس سوزن سوزن شدن در دهان و گلو
  • تورم دهان، لب ها، زبان و یا گلو
  • خس خس سینه، احساس خفگی و یا اختلال در  تنفس
  • معده درد، اسهال و یا استفراغ
  • گرفتگی عضلانی

انواع حساسیت به هلو

هلو از انواع مختلفی از پروتئين‌ تشکیل یافته است که دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و هر کدام می‌توانند واکنش‌های آلرژیک شدید را ایجاد نمایند. حساسیت به هلو به سه گروه تقسیم می‌شود:

1. حساسیت به هلوی خام

برخی از مواد حساسیت زا در هلو ممکن است پس از پخته شدن، خاصیت حساسیت زایی خود را از دست بدهند، به همین دلیلبیماران  ممکن است نسبت به میوه‌ی پخته شده حساسیت نداشته باشید.

2. حساسیت به پوست هلو

بیشتر پروتئین‌های حساسیت زا معمولاُ در پوست هلو قرار دارند، بنابراین تعدادی از افراد ممکن است پس از پوست کندن بتوانند این میوه را مصرف کنند.

3. حساسیت به هلو در تمام اشکال موجود

با این وجود گروهی از بیماران نسبت به هلو به هر شکلی (خام، پخته شده و یا پوست کننده) دچار حساسیت هستند و باید از مصرف این میوه و یا هر غذا و نوشیدنی که مشکوک هستند ممکن است حاوی محتویات هلو باشد، پرهیز نمایند.

آنافیلاکسی در حساسیت به هلو

آنافیلاکسی در حساسیت به هلو یک واکنش شدید است که می‌تواند تهدید کننده‌ زندگی بیمار باشد. علائم در فاصله‌ زمانی کوتاهی اتفاق می‌افتد و در صورت عدم درمان می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

علائم آنافیلاکسی در حساسیت به هلو عبارتند از:

• تورم گلو و زبان
  • اختلال در تنفس و یا تنفس به صورت شدید
  • اختلال در بلع، سفت شدن گلو
  • پایین آمدن فشار خون
  • احساس خستگی
  • سرد شدن پوست
  • از دست دادن هوشیاری

تشخیص حساسیت به هلو

اگر پس از مصرف هلو دچار حساسیت و خارش در دهان و گلو و سایر علائم حساسیت می‌شوید ممکن است دچار حساسیت به این میوه باشید. جهت تشخیص دقیق‌ تر باید به بهترین کلینیک درمان آسم و آلرژی مراجعه نمائید.

با توجه به سابقه‌ حساسیت شما نسبت به مواد غذایی مختلف و علائمی که پس از مصرف هلو دارید ممکن است آزمایشی تحت عنوان IgE تجویز شود. این آزمایش می‌تواند به طور دقیق مشخص نماید که نسبت به کدام پروتئین موجود در هلو حساسیت دارید.

چه افرادی بیشتر در معرض حساسیت به هلو هستند؟

افرادی که به میوه‌های دیگر مانند سیب، گلابی، توت فرنگی، زردآلو، آلو، گیلاس، هلو (میوه‌های خانواده رزاسه)، خربزه، هندوانه، طالبی، موز، فندق، کرفس و هویج حساسیت دارند، ممکن است بیشتر از در معرض حساسیت به هلو قرار داشته باشند.

همچنین در صورتی که به هر میوه یا ماده‌ غذایی که طعم هلو دارد، حساسیت دارید ممکن است نسبت به هلو نیز حساسیت داشته باشید.

پیشگیری از حساسیت به هلو

با توجه به اینکه حساسیت به هلو هیچ درمان خاصی ندارد بهترین روش برای کنترل علائم این است که از مصرف هلو و هرگونه غذا و نوشیدنی حاوی هلو خودداری نمائید.

اولین روش پیشگیری از این حساسیت این است که از مصرف هلو به صورت خام، پخته شده و یا پوست کنده در انواع کیک، دسر، شیک، آبمیوه و غیره خودداری نمائید.

سایر روش‌های پیشگیری از حساسیت به هلو عبارتند از:

• به اطرافیان خود اطلاع دهید که به هلو حساسیت دارند تا از سرو مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی هلو خودداری نمایند.
  • پیش از مصرف هر ماده ی غذایی جدید، برچسب محتویات آن را با دقت مطالعه نمائید.
  • در صورتی که نسبت به مواد تشکیل دهنده‌ی یک ماده‌ی غذایی و یا نوشیدنی آگاهی ندارید از مصرف ان خودداری نمائيد.

درمان حساسیت به هلو

حساسیت به هلو هیچ گونه درمان خاصی ندارد و توصیه می‌شود دستورات پیشگیری از حساسیت را که در قسمت پیش بیان کردیم به منظور کنترل علائم رعایت نمائید.

با این وجود اگر به صورت ناخواسته ماده‌ای مصرف کردید که حاوی هلو بود و دچار علائم حساسیت شدید توصیه‌های زیر می‌تواند در بهبود علائم کمک کننده باشد:

1. تزریق اپی نفرین در هنگام بروز علائم حاد می‌تواند از بروز شوک آنافیلاکسی پیشگیری نماید.
  2. مصرف آنتی هیستامین‌ها می‌توانند در بهبود علائم خفیف مانند خارش موثر باشد.
  3. افراد مبتلا به آسم باید از برونکودیلاتورها یه عنوان یک درمان مکمل برای گشاد شدن نایژه‌ها و کاهش مقاومت در مسیر تنفسی استفاده کنند.
  4. در صورتی که پوست شما پس از برخورد با هلو دچار حساسیت شده است، خیلی سریع پوست را بشوئید.

در صورتی که شما و یا یکی از اعضای خانواده‌ی شما دچار حساسیت به هلو است باید این داروها را همیشه در منزل داشته باشید و هنگام سفر نیز همراه خود ببرید تا در صورت بروز علائم حساسیت به سرعت با آن مقابله کنید.

اگر علائم با راهکارهای ارائه شده بهبود نیافت سریع به یک مرکز درمانی مجهز مراجه نمائید.

سه × دو =