کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام همه چیز درباره حساسیت به نیش زنبور
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

همه چیز درباره حساسیت به نیش زنبور

نیش زنبور می تواند یکی  از خاطرات دردناک ما در طبیعت گردی و یا حتی بوییدن یک گل زیبا باشد. حتما برای شما هم پیش آمده است که در حالی که در دل طبیعت در حال گشت و  گذار بودید ناگهان احساس کردید که سوزشی در روی پوست شما ایجاد شده است و متوجه زنبوری روی پوستتان می شوید. اما دیگر دیر شده است و زنبور نیش زهر آگین خود را در پوست شما وارد کرده است. قبل از درمان نیش زنبور باید بدانید که به آن حساسیت دارید یا خیر ؟ علائم نیش زنبور در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. اگر شما هم می خواهید بدانید که این علائم چیست و چه عوارض و درمانی دارد لازم است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در ارتباط با حساسیت به نیش زنبور ارائه دهیم.

انواع زنبورها

قبل از هر چیزی لازم است با انواع زنبورها آشنا شویم  تا بتوانیم درباره نیش آن ها و عوارضشان شرح دهیم. بسیاری از ما شاید تنها زنبور عسل و زنبور وحشی را بشناسیم ولی باید بدانیم که این حشره انواع مختلفی دارد و اکثرشان نیش می زنند. به طور خلاصه انواع زنبورها را به شرح زیر خلاصه می کنیم:

  • زنبور شکارچی
  • زنبور عسل
  • زنبور قرمز
  • زنبور وحشی
  • زنبور زرد

نیش زنبور عسل

این نوع زنبور ها تنها گونه ای از میانشان هستند که پس از نیش زدن می میرند. زنبور عسل هنگامی که نیش می زند نیش آن در بدن جا می ماند به همین دلیل چند دقیقه بیشتر زنده نمی ماند. نیش باقی مانده در بدن می تواند تا مدتی زهر تولید کند و باعث درد و تورم در آن ناحیه شود.

به همین دلیل است که لازم پس از نیش زدن با فشاردادن نیش زنبور را خارج کنید. در صورتی که نیش عمیق است و قادر به این کار نیستید به یک مرکز درمانی مراجعه کرده و یا از موچین استفاده کنید. برای جاش نیش زنبور لازم است آن را با آب و صابون شسته و کمی عسل روی آن بمالید.

نیش زنبور زرد

نیش زنبور های زرد از زنبور های عسل دردناک تر است. برخلاف زنبور های عسل پس از نیش زدن نمی میرند و حتی می توانند چند بار شما را نیش بزنند. در صورتی که با نیش زنبور زرد مواجه شدین لازم است فورا‌ آن را به کنار زده و به سرعت از آن محل دور شوید تا دوباره گزیده نشوید.

این زنبورها به بوی الکل ، صابون ، عطر و ادکلن حساسیت دارند و اگر یکی از این بوها به مشامشان برسد ممکن است به شما حمله ور شوند.

اگر زنبور زرد شما را نیش زد بهتر است از یک داروی ضدالتهاب مانند ایبوپروفن و یا آسپرین استفاده شود و پس از آن از یک کمپرس سرد استفاده شود.

نیش زنبورهای قرمز

این زنبورها بسیار وحشی تر از سایر زنبور ها هستند و به همین دلیل نیش آن ها از خطرناک ترین انواع نیش زنبور نام برده می شوند. واکنش ها نسبت به نیش این زنبور در افراد مختلف متفاوت است امت عموما با درد شدید و تورم بسیار زیاد همراه می باشد. برای درمان نیش این زنبورها لازم است به پزشک مراجعه شود و درمان با آنتی بیوتیک ها و داروهای ضدتورم همراه می باشد.

حساسیت به نیش زنبور

تا این قسمت مقاله با انواع نیش زنبور و خطرات و عوارض آن آشنا شدیم. در میان مردم افرادی وجود دارند که به نیش زنبور حساسیت دارند و موجب بروز واکنش های آلرژیک در آن ها می شود.

دلیل این نوع واکنش این است که هنگامی که زنبور شما را نیش می زند ماده ای به نام هیستامین وارد بدن شما می شود. هیستامین عامل ایجاد حساسیت می باشد. در صورتی که این ماده به عنوان عامل خارجی مزاحم شناسایی شود از اینجا به بعد گلبول های سفید وارد کار می شوند. به همین دلیل داروهای حساسیت به نیش زنبور شامل آنتی هیستامین ها و بنادریل می شوند. در بخش بعدی علائم حساسیت به نیش زنبور می پردازیم.

علائم حساسیت به نیش زنبور

به طور کلی بعد از نیش زنبور با علائمی مانند احساس سوزش ، لکه های قرمز مانند جوش ، ایجاد درد ،  قرمزی و تورم مواجه خواهیم شد. این علائم معمولا پس از چندساعت از بین می روند و مشکلی ایجاد نمی کنند. بیشتر واکنش های آلرژیک شامل افرادی می شود که به نیش آن حساسیت دارند. مهم ترین علائم حساسیت به نیش زیر شامل موارد زیر می باشد و در صورتی که هر یک از این علائم را داشتید لازم است به بهترین کلینیک آلرژی در تهران مراجعه نمایید.

مشکل تنفسی

اختلاف تنفسی در اثر گزیدگی نیش زنبور یکی از خطرناک ترین واکنش های آلرژیک به نیش زنبور می باشد. در صورتی که نیش زنبور با واکنش تنفسی همراه باشد علائم آن شامل موارد زیر می شود:

  • سرفه
  • تنفس غیرطبیعی
  • تنفس کم عمق
  • گرفتگی قفسه سینه

بیشتر بخوانید : انواع اگزما و عوارض آن ها

خارش شدید

خارش پوست پس از نیش زنبور معمولا پس از یکی دو ساعت از بین می رود. اگر این خارش خیلی شدید باشد می تواند نشان دهنده واکنش شدید پوست به نیش زنبور باشد. خارش در واقع واکنش سیستم دفاعی بدن به عامل خارجی حساسیت زا می باشد.

برای مقابله با این واکنش توصیه می شود کمی پماد آنتی هیستامین روی موضع نیش قرار داده شود.


کهیر

کهیر یکی از واکنش های پوستی در مواجه با ماده حساسیت زا می باشد. برای مبارزه با نیش زنبور بدن شروع به آزادکردن هیستامین کرده و به وسیله جریان خون تا بافت های زیر پوست می رسند و تجمع می کنند. به همین جهت پوست دچار لکه های قرمزی می شود که عموما با خارش و تورم همراه می باشند.

افرادی که با نیش زنبور دچار کهیر می شوند احتمال قوی دچار حساسیت به تخم مرغ و حساسیت به بادام زمینی هم می باشند. در صورتی که دچار کهیر شدید لازم است به پزشک مراجعه کنید.


تورم

بعد از نیش زدن زنبور در افرادی که به آن آلرژی دارند گلبول های سفید آن را به عنوان عامل خارجی مخرب شناسایی کرده و سریعا به همراه خون در منطقه حاضر می شوند در نتیجه تورم و التهاب پوستی ایجاد می شود. هنگامی که به مرکز درمانی مراجعه کنید عموما کرم های هیدروکورتیزون و مصرف آنتی هیستامین ها به شما توصیه می شود.

از دیگر علائم حساسیت به نیش زنبور سرگیجه و بالا رفتن نبض می باشد که در صورتی که با این علايم موجه شدید لازم است به پزشک مراجعه نمایید

عکس دکتر سید قوام الدین تولایی

کلینیک تخصصی خورشید

 آزمایشگاه تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در محل کلینیک  به منظور رفاه  مراجعین راه اندازی شد و قادر به نمونه گیری جهت انجام کلیه آزمایشات و  تست های تشخیصی تخصصی RIDA، تشخیص آلرژی های غذایی، آسم و رینیت و سایر تست های تخصصی می باشد.
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

Call Now Button