کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام خدمات اینستاگرام تست پریک چیست و چگونه انجام می شود؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تست پریک چیست و چگونه انجام می شود؟

به احتمال قوی برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از تماس با برخی مواد به خصوص مواد شیمیایی دچار خارش ، سوزش پوست و یا حتی اگزما شده باشید. علائم آلرژی حتی می تواند با عطسه و آبریزش بینی همراه باشد. آلرژی به برخی مواد نشانه این است پوست و بدن شما نسبت به آن واکنش داده است و هر موقع در معرض آن قرار بگیرد دوباره تجربه خواهید کرد. حساسیت های پوستی یکی از شایع ترین انواع آلرژی می باشند. این نوع حساسیت ها می توانند به راحتی با مراجعه به بهترین کلینیک آلرژی در تهران به راحتی تشخیص داده شده و درمان شوند. ما در این مقاله قصد داریم به شرح تشخیص و درمان حساسیت های پوستی توسط تست پریک بپردازیم.

prick test کلینیک آسم و آلرژی خورشید

تست پریک چیست؟

تست پریک که به آن تست خراش پوستی نیز گفته می شود از معمول ترین تست های حساسیت پوستی می باشد. این تست در اولین گام تشخیص دلایل احتمالی حساسیت مورد استفاده قرار می گیرد. تست پریک ساده و ارزان قیمت بوده و می تواند طیف وسیعی از حساسیت های پوستی را مورد تشخیص قرار دهد. تست پریک هنگامی که هنگامی آلرژی پیش بینی شده مانند تب یونجه و یا حساسیت غذایی پاسخی فوری داشته باشد مفید خواهد بود.

پزشک در بخش میانی هر نمونه خراشی ایجاد می کند تا ماده آلرژی زا بتواند به لایه خارجی پوست نفوذ کند. در صورتی که پوست به آن ماده آلرژی زا حساسیت داشته باشد می تواند واکنش هایی از قبیل قرمزی و تورم از خود نشان دهد و عارضه ای شبیه به کهیر ایجاد شود.

تست پریک برای بزرگسالان کلینیک خورشید

در افراد بالغ این تست روی ساعد انجام می شود و در کودکان بر روی بخش بالایی کمر اعمال می شود.

تست آلرژی پریک برای کودکان کلینیک خورشید

تست هایی که برای آلرژی ها انجام می شود دردناک نیست. از یک سوزن بسیار نازک برای نفوذ به پوست استفاده می شود که ممکن است کمی دردناک باشد اما عموما شامل خونریزی نمی شوند.

با این کار محل انجام تست پریک مشخص می شود و قطره ای عصاره آلرژی زا روی پوست با استفاده از لانست وارد می شود. برای هر آلرژی از یک لانست جدید استفاده می شود.

دو ماده دیگر برای بررسی دقیق تر و میزان نرمال بودن واکنش در سطح پوست قرار داده می شود:

  • هیستامین:

در بیشتر افراد این ماده سبب واکنش و پاسخ پوستی خواهد شد.

  • گلیسرین و سالین:

بیشتر افراد به این ماده واکنشی نشان نمی دهند اما اگر فردی به این مواد واکنش نشان داد نشان دهنده این است که به آن حساسیت دارد.

تقریبا 15 دقیقه بعد از تست پریک، پوست به لحاظ واکنش آلرژیک بررسی خواهد شد. اگر به هر کدام از مواد واکنش دهید در همان ناحیه کهیر زده می شود که همانند نیش پشه می باشد. پرستار کهیر را اندازه گیری کرده و ثبت می کند. پس از ثبت نتایج و اتمام بررسی ها پوست با الکل پاک می شود.

تست پریک می تواند آلرژن هایی که باعث بروز واکنش های زیر می شود را تشخیص دهد.

  • رینیت
  • کنژنکتیویت
  • اگزما
  • حساسیت به غذاها و داروها
  • آلرژی به حشرات و نیش آن ها
  • سایر واکنش های آلرژیک

انجام تست پریک در چه مواردی توصیه نمی شود؟

انجام این تست برای همه افراد مناسب نمی باشد. در فهرست زیر به افرادی که کاندید این تست نمی باشند اشاره شده است:

  • در صورتی که از داروهای آنتی هیستامین و یا داروهای آنتی دپرشنت استفاده شود ممکن است با انجام تست تداخل داشته باشد.
  • در صورتی که به پسوریازیس و یا اگزمای شدید متبلا هستید انجام این تست غیرممکن می باشد.

دراینگونه موارد برای تشخیص دقیق علت حساسیت از آزمایش خون استفاده می شود که در مقابل تست پریک دقت کمتری خواهد داشت . به خاطر داشته باشید که تست پریک برای تشخیص حساسیت های پوستی می باشد و به منظور تشخیص دیگر آلرژی ها لازم است تست های دیگری اعمال شود.

آیا تست پریک عوارض دارد؟

انجام این تست در برخی افراد ممکن است سبب واکنش های زیر شود:

  • قرمزی پوست
  • تورم
  • خارش در ناحیه تست
  • احتمال بروز کهیر در ناحیه تست

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که احتمال بروز عوارض جدی و خطرناک در انجام این تست بسیار نادر می باشد، اما لازم است جهت جلوگیری از بروز هر گونه عارضه جدی به یک کلینیک معتبر مراجعه شود.

چه داروهایی نباید قبل از تست مصرف کنیم؟

برخی داروها می توانند نتیجه تست پریک را تحت تاثیر قرار دهند که به شرح زیر می باشند:

  • داروهای ضدحساسیت شامل آنتی هیستامین ها
  • داروهای ضدافسردگی
  • برخی داروهای معده درد
  • داروهای آسم

آمادگی قبل از انجام تست پریک

همانگونه که خاطر نشان شد برخی داروها با این تست تداخل دارند بنابراین لازم است قبل از انجام تست لیست داروهایی که مصرف می کنید را در اختیار پزشکتان قرار دهید. میزان سرعت دفع داروها از بدن از هر فرد با دیگری متفاوت می باشد بنابراین لازم است حداقل 10 روز قبل از تست مصرف این داروها قطع شوند.

هم چنین لازم است سابقه خانوادگی حساسیت و آلرژی در شما بررسی شود. پزشک برای بررسی های بیشتر به معاینه فیزیکی شما می پردازد.

عکس دکتر سید قوام الدین تولایی

کلینیک تخصصی خورشید

 آزمایشگاه تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در محل کلینیک  به منظور رفاه  مراجعین راه اندازی شد و قادر به نمونه گیری جهت انجام کلیه آزمایشات و  تست های تشخیصی تخصصی RIDA، تشخیص آلرژی های غذایی، آسم و رینیت و سایر تست های تخصصی می باشد.
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
  1. شاندیز

    من برای بچم مراجعه کردم
    کادر خوش و اخلاق و ماهری دارید

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 6 =

Call Now Button