کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام هر آنچه که باید درباره آلرژی در کودکان بدانید!!
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

هر آنچه که باید درباره آلرژی در کودکان بدانید!!

آلرژی در کودکان

احتمالاً مشاهده کرده اید که برخی از کودکان دچار عطسه و سرفه های مکرر می شوند، بدون این که توجیه خاصی بتوان برای آن یافت. در این موارد می توان گفت که به احتمال زیاد کودک شما به آلرژی مبتلا شده است. آلرژی در کودکان از جمله عارضه هایی است که موجب می شود هم کودکان اذیت شوند و هم با کلافگی و گریه و بیتابی والدین خود را نیز نگران کنند.

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در خصوص آلرژی در کودکان و علائم آن، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آلرژی در کودکان

در وضعیت طبیعی، سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری هایی که به بدن وارد می شود، آنتی بادی یا پادتن تولید می کند. آنتی بادی سبب از بین رفتن ویروس می شود و همچنین از سلامت بدن محافظت می کند. در مواردی که سیستم ایمنی بدن با اختلال مواجه شود و حساسیت زیادی پیدا کند در برابر همه مواد واکنش نشان می دهد.

در شرایطی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه حتی به عوامل خارجی بدون ضرر نیز واکنش نشان می دهد واکنش آلرژیک رخ می دهد که به این واکنش ها آلرژی گفته می شود. برای مثال کسانی که نسبت به گرده های گل یا بوهای خاصی آلرژی دارند در واقع ناشی از این عامل است که سیستم ایمنی بدن آن ها نسبت به این مواد واکنش نشان داده و با ظهوراتی همچون عطسه و سرفه خود را نشان می دهد.

کودکان نیز گاهی به واکنش های آلرژیک دچار می شوند و حساسیت هایی خاصی در آن ها ظاهر می شود. بروز آلرژی در کودکان می تواند با مشکلاتی همراه باشد و برای کودکان بسیار آزار دهنده باشد به همین منظور اغلب توصیه می شود که جهت درمان و تشخیص آن به بهترین کلینیک درمان آلرژی مراجعه نمایید.

علائم و نشانه های آلرژی در کودکان

آلرژی در کودکان با ظهورات بالینی زیر همراه است:

  • اگزما
  • کهیر
  • خارش
  • تنگی نفس یا آسم
  • عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • خارش چشم و قرمز شدن آن
  • درد معده و روده

هر کدام از علائمی که در این بخش بیان کردیم در اثر یک عامل آلرژی زا رخ می دهد. بنابراین برخی کودکان تعدادی از این علائم را تجربه می کنند و همه آنها یکجا در این کودکان مشاهده نمی شود.

علائم آلرژی در کودکان

تفاوت سرماخوردگی با آلرژی در کودکان

کودکانی که دچار سرما خوردگی می شوند تقریباً علائم مشابهی با آلرژی از خود بروز می دهند. اما باید توجه داشته باشید که علائم و نشانه های ناشی از بروز آلرژی مدت زمان طولانی ادامه دار است. در حالی که مدت زمان پایداری علائم سرما خوردگی نهایتاً بعد از گذشت ده روز تمام می شود.
به همین دلیل با این نشانه می توان بین آلرژی و سرماخوردگی تمایز قایل شد.

انواع روش های کنترل و درمان آلرژی درکودکان

در ابتدا نیاز است که عوامل آلرژی زا را در کودکان مان بشناسیم. برای مثال اگر غذاهایی خاص منجر به بروز علائم آلرژی در آن ها می شود یا این که حضور در یک محیط خاص باعث می شود که کودکان دچار حساسیت های آلرژیک شوند باید دقیق بشناسیم. در مرحله بعدی باید عوامل آلرژین را از کودکان مان دور کنیم.

برای مثال:

در محیطی که کودک تان قرار دارد ابداً سیگار نکشید. دود سیگار باعث می شود که سینه نوزاد خس خس کند و بسیاری از بیماری های تنفسی در اثر دود سیگار ایجاد می شود.

دوری کردن از گرده گیاهان

در فصول خاصی که گیاهان گرده افشانی می کنند، مهم ترین عامل برای ایجاد واکنش های آلرژیک در کودکان است. بهتر است که در این فصول کودکان را به محیط هایی که درختان زیادی وجود دارد نبریم.

کنترل مایت ها

مایت ها موجوداتی هستند که در گرد و غبار وجود دارد و زمینه را برای بروز علائم آلرژی در کودکان فراهم می کنند. برای کنترل مایت هایی که در محیط وجود دارد می توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • از روکش های ضد حساسیت برای تشک و تخت کودکان استفاده کنیم.
  • هفته ای یک نوبت ملحفه های کودک را با آب گرم بشوییم.
  • پرده ای اتاق کودک را مرتباً و در فواصل زمانی کوتاهی با آب گرم بشوییم.
  • عروسک هایی که گرد و غبار می گیرند را خریداری نکنیم. از اسباب بازی هایی استفاده کنیم که احتمال ایجاد واکنش آلرژیک را کاهش دهند.
  • حیوان خانگی نداشته باشیم


در مواردی که کودکان نسبت به پوست و مو حیوانات خانگی حساسیت دارند نباید از این حیوانات در خانه نگه داری کنیم. بنابراین برای تشخیص این که آیا کودکان نسبت به این عامل آلرژی دارند یا نه بهتر است که تست های تشخیصی انجام دهیم.

دارو درمانی

دارودرمانی یکی از روش های درمانی و کنترل واکنش های آلرژیک در کودکان است که تا حد زیادی می توانند ثمر بخش باشند. تمامی داروهایی که ضد حساسیت هستند و برای کودکان استفاده می شوند باید تحت نظر متخصصین مصرف شوند. زیرا که کودکان نسبت به بزرگسالان حساسیت های زیادی دارند و پزشک متخصص باید براساس شرایط هر کودک یکسری داروهای خاصی را برای آنان تجویز کنند.

برای مثال برای کاهش آبریزش بینی و عطسه آنتی هیستامین تجویز می شود. برای باز کردن بینی هایی که دچار گرفتگی شده اند از اسپری های مختلف استفاده می شود. قطره های چشمی نیز می تواند به کاهش التهاب و خارش چشم ها کمک کند.

چه زمانی نباید برای درمان آلرژی در کودکان دارو استفاده کرد؟

در مواردی که هیچ کدام از داروهای تجویز شده نتواند به بهبود وضعیت کودکان کمک کند نباید از داروها استفاده کرد. در این مرحله متخصصین درمان های پیشرفته تری را برای کودکان بکار می گیرند.

خاتمه:

در بخش های مختلف به آلرژی در کودکان پرداختیم. بخش های مختلف به نوعی تدارک دیده شده است که بتواند پاسخ گوی مناسبی برای پرسش های افراد باشد.

در صورتی که همچنان پرسش و نقطه ابهامی برای شما وجود دارد توصیه می کنیم که با مراجعه به بهترین متخصصین در این زمینه تمامی ابهامات خود را برطرف کنید. از سوی دیگر به هیچ عنوان در صورت مواجهه با عارضه های ناشی از آلرژی در کودکان به خود درمانی نپردازید. حتماً کودک خود را نزد بهترین متخصصین ببرید تا روند تشخیص به درستی پشت سر گذاشته شود.

عکس دکتر سید قوام الدین تولایی

کلینیک تخصصی خورشید

 آزمایشگاه تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در محل کلینیک  به منظور رفاه  مراجعین راه اندازی شد و قادر به نمونه گیری جهت انجام کلیه آزمایشات و  تست های تشخیصی تخصصی RIDA، تشخیص آلرژی های غذایی، آسم و رینیت و سایر تست های تخصصی می باشد.
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دوازده =

Call Now Button