کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام دسته‌بندی نشده اینستاگرام آلرژی در پریودی؛ علائم و درمان آن

آلرژی در پریودی؛ علائم و درمان آن

آلرژی در پریودی یکی از عارضه هایی است که اکثر بانوان دچار آن هستند. برخی از خانم‌ها از چند روز پیش از شروع پریود متوجه علائم آلرژی می‌شوند. علائمی مانند کهیر، خارش پوست، آکنه و یا علائم دیگری که معمولاُ در هنگار بروز آلرژی و حساسیت ایجاد می‌شود. این علائم ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشند و بعد از آن به صورت خود به خود برطرف می‌شوند. علائم معمولاُ به صورت دوره‌ای عود می‌کنند.

مواردی که نام بردیم می‌توانند اشاره به آلرژی در دوره‌ی پریود داشته باشند. آلرژی در پریودی به دو صورت آلرژی نسبت به هورمون پروژسترون و آلرژی نسبت به پروستاگلاندین‌ها بروز پیدا می‌کند که در ادامه به توضیحاتی پیرامون هرکدام ارائه می‌نمائیم.

آلرژی در پریودی

تاثیر هورمون‌ها بر آلرژی در پریودی

استروژن و پروژسترون هورمون‌هایی هستند که عملکردهای عمده‌ ای مرتبط با چرخه‌ قاعدگی، رشد جنین، تولید شیر و غیره را کنترل می‌نمایند و موجب بروز آلرژی در پریودی خواهند شد.

میزان هورمون استروژن و پروژسترون بعد از تخمک گذاری افزایش پیدا می‌کند تا بدن برای لقاح و لانه گزینی جنین در حالت آماده قرار داشته باشد. در صورتی که لقاح صورت بگیرد و جنین موفق به لانه گزینی در دیواره‌ی رحم شود، این هورمون‌ها در تمام دوره‌ی بارداری در سطوح بالا باقی می‌مانند و به رشد جنین کمک می‌نمایند. اما در صورتی که بارداری رخ ندهد میزان هورمون‌ها کاهش می‌یابد و پریود شروع می‌شود.

آلرژی نسبت به پروژسترون

آلرژی که در دوره‌ پریودی ایجاد می‌شود عمدتاُ به دلیل حساسیت منفی بدن نسبت به پروژسترون است. اگرچه علت اصلی حساسیت نسبت به پروژسترون ناشناخته است اما تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است نشان می‌دهند که در برخی از خانم‌ها، قرار گرفتن در معرض دوزهای بالای هورمون پروژسترون مصنوعی که در درمان‌های باروری و یا روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری انجام می‌شود (مانند حلقه واژینال و یا نورپلانت) مشابه قرار گرفتن در معرض پروژسترون طبیعی بدن می‌تواند باعث ایجاد آلرژی نسبت به این هورمون شود.

درماتوز کاتامینال (آلرژی نسبت به پروستاگلاندین‌ها)

نوعی دیگر از آلرژی پریودی است که نسبت به پروستاگلاندین‌ها ایجاد می‌شود و با آلرژی نسبت به پروژسترون تفاوت دارد. پروستاگلاندین‌ها هورمون‌هایی هستند که باعث انقباضات دوره‌ی قاعدگی، ریزش رحم، التهاب و درد در طی دوره‌ی پریود می‌شوند.

با اینکه علائم درماتوز کاتامینال مشابه علائم آلرژی نسبت به پروژسترون است اما زمان بروز علائم تفاوت دارد. علائم آلرژی به پروژسترون 2 تا 10 روز پیش از شروع پریود ایجاد می‌شود اما علائم درماتوز کاتامینال در طی دروه‌ی پریودی شروع می‌شود و در تمام طول دوره وجود دارد.

یکی از علائم اختصاصی و اضافی درماتوز کاتامینال بروز جوش و بثوراتی در ناحیه‌ی دهان و یا پرینه است.

زمان شروع آلرژی در پریودی

حساسیت نسبت به پروژسترون معمولاُ از دو تا 10 روز پیش از قاعدگی ممکن است ایجاد شود اما آلرژی نسبت به پروستاگلاندین‌ها همزمان با شروع پریود (خونریزی قاعدگی) آغاز می‌‌شود.

علائم آلرژی در پریود

• بثورات پوستی که به صورت جوش و یا برآمدگی روی پوست ایجاد می‌شود و منجر به خارش می‌شود.
  • کبودی روی پوست.
  • اگزما: برجستگی‌های پوستی که به صورت تاول و تورم همراه با خارش همراه است.
  • آنژیوادم: تورمی که در زیر پوست ایجاد می‌شود و ناراحتی شدید برای بیمار ایجاد می‌کند.
  • شوک انافیلاکسی: بدترین و شدیدترین واکنش بدن نسبت به یک ماده‌ی محرک است که می‌تواند منجر به مرگ شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که به صورت ناگهانی دچار افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، اضطراب و کاهش سطح هوشیاری شدید ممکن است در آستانه‌ی شوک آنافیلاکسی قرار داشته باشید. به محض اینکه این علائم را مشاهده کردید با اورژانس تماس بگیرید و یا به صورت فوری به یک مرکز درمانی مراجعه نمائيد.

تشخیص آلرژی به پریود

تشخیص آلرژی نسبت به پریودی به دلیل تظاهرات بالینی که وجود دارد مشکل است. در اغلب موارد با بررسی الگوی ظاهر شدن و از بین رفتن علائم می‌توان آلرژی نسبت به پروژسترون و یا پروستاگلاندین‌ها را تشخیص داد.

درمان آلرژی در پریودی

جهت درمان لازم است علت آلرژی مشخص شود، با نوشتن زمان شروع علائم و یا علائمی که در هر دوره دارید می‌توانید متوجه شوید آلرژی نسبت به پروژسترون است یا درماتوز کاتامینال موجب آلرژی در پریودی شده است. با توجه به علت اصلی آلرژی، درمان‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

درمان‌هایی پیشنهادی برای آلرژی پریودی عبارتند از:

• تجویز آنتی هیستامین‌هایی مانند سیتریزین جهت پیشگیری از پخش شدن هیستامین‌ها که موجب واکنش‌های آلرژیک می‌شود.
  • تزریق کورتیکواستروئیدهای تزریقی و یا خوراکی جهت کاهش التهاب
  • در مواردی استروئیدها برای توقف تخمک گذاری و از بین بردن آلرژی نسبت به پروژسترون تجویز می‌شود.

کلام آخر:

آلرژی در پریودی ممکن است در خیلی از دختران جوان و خانم‌ها وجود داشته باشد اما در فرهنگ اغلب کشورها صحبت در مورد پریود و مشکلاتی که پیرامون آن ایجاد می‌شود همچنان به صورت تابو باقی مانده است، به همین دلیل بسیاری از افراد بدون اینکه به دنبال تشخیص و درمان آلرژی در پریودی باشند، هر ماه علائم را در سکوت تحمل می‌کنند. توصیه می‌کنیم در صورتی که دچار علائم غیرطبیعی پیش از دوره‌ی پریود و یا در طی پریود هستید حتما با بهترین کلینیک درمان آسم و آلرژی در شریعتی مشورت داشته باشید.

سه × چهار =