کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام دسته‌بندی نشده اینستاگرام آلرژی به خربزه؛ علائم تا درمان

آلرژی به خربزه؛ علائم تا درمان

آلرژی به خربزه نوعی واکنش ایمنی بدن است که به علت حساسیت به برخی از ترکیبات موجود در خربزه ایجاد میشود. این آلرژی میتواند علائمی مانند خارش، کهیر، تحریک چشم و بینی، تورم و مشکلات تنفسی را به وجود آورد. آلرژی به خربزه بیشتر در افرادی دیده میشود که از قبل مبتلا به سایر آلرژیها هستند. هرچند شیوع آن نسبتا پایین است، اما درک چگونگی بروز و علائم آن میتواند به تشخیص و مدیریت بهتر این حساسیت کمک کند.

در ادامه به طور مفصل تر به بررسی علل، علائم و راههای مقابله با آلرژی به این میوه خواهیم پرداخت.

آلرژی به خربزه چگونه است؟

با اینکه خربزه دارای مواد مغذی بسیاری است اما در برخی از افراد می‌تواند منجر به ایجاد آلرژی و حساسیت شود. سیستم ایمنی بدن افرادی که دچار آلرژی نسبت به خربزه هستند نسبت به یکی از ترکیبات موجود در این میوه به عنوان یک ماده‌ی مضر و خطرناک واکنش نشان می‌دهد در نتیجه واکنش‌های آلرژی زا ایجاد می‌شود.

بر اساس آمار حدود شش الی هشت درصد از کودکانی که کمتر از سه سال دارند و سه درصد از بزرگسالان دچار آلرژی به این میوه هستند.

علائم آلرژی به خربزه

شدت واکنش‌های حساسیت های غذایی نسبت به خربزه در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برخی از شایعترین واکنش‌هایی که به دنبال آلرژی به خربزه ممکن است داشته باشید عبارتند از:

• خارش دهان
  • احساس سوزن سوزن شدن در دهان
  • تورم در صورت
  • التهاب گلو، لب‌ها و یا زبان
  • خارش در پوست
  • اسهال، تهوع و استفراغ
  • اختلال در تنفس مانند خس خس سینه
  • گرفتگی سینوس‌ها

افرادی که آلرژی به خربزه دارند ممکن است گاهی با واکنش‌های شدیدی به نام شوک آنافیلاکسی مواجه شوند. علائم شوک آنافیلاکسی عبارت است از:

• گرفتگی راه‌های تنفسی
  • تورم شدید در زبان و گلو که می‌تواند منجر به انسداد مسیر تنفسی شود.
  • کاهش شدید فشار خون
  • ضعیف شدن نبض
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • از دست رفتن هوشیاری

در صورتی که با علائم شوک آنافیلاکسی مواجه شدید و یا در اطرافیان خود فردی را با این علائم مشاهده کردید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

پیشگیری از آلرژی به خربزه

تاکنون هیچ روش درمانی جهت درمان آلرژی به خربزه پیشنهاد نشده است، با این وجود روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از بروز واکنش‌های جدی جلوگیری نمائید، به عنوان مثال:

• از خوردن و نوشیدن هرگونه ماده‌ی غذایی و یا نوشیدنی که حاوی خربزه است خودداری نمائيد.
  • در رستوران‌ها و یا هنگام مهمانی نسبت به مواد اولیه‌ای که در تهیه دسر و نوشیدنی مصرف شده است اطلاع کافی کسب نمائید، در صورتی که نمی‌دانید مواد غذایی سرو شده دارای خربزه است یا خیر از سرآشپز و یا میزبان سوال نمائيد.
  • هر زمانی که می‌خواهید یک ماده‌ی غذایی جدید را امتحان کنید ابتدا مقدار کمی از ماده را مصرف نمايد و در صورتی که علائم آلرژی را نداشتید می‌توانید آن را به طور کامل مصرف نمائيد.
  • اگر نسبت به محتویات یک غذا، دسر و یا نوشیدنی اطلاع ندارید از مصرف آنها خودداری نمائید.

این نکته را بدانید که آلرژی به خربزه با عدم تحمل خربزه تفاوت دارد. عدم تحمل خربزه منجر به بروز واکنش‌های سیستم ایمنی نمی‌شود و معمولاُ در حد واکنش‌های گوارشی باقی می‌ماند. این افراد می‌توانند خربزه را در مقادیر اندک مصرف نمایند اما با مصرف زیاد خربزه دچار علائم گوارشی مانند دل درد، اسهال و یا استفراغ می‌شوند اما آلرژی به این میوه با واکنش‌های خفیف و شدیدی همراه است که به تعدادی از آنها اشاره شد.

برخی از افرادی که نسبت به خربزه‌ی خام آلرژی دارند ممکن است نسبت به خربزه پخته شده آلرژی نداشته باشند زیرا پروتئین‌های موجود در خربزه بعد از پخته شدن دچار تغییراتی می‌شود که ممکن است حساسیت کمتری برای سیستم ایمنی ایجاد نماید. با این وجود اگر دچار آلرژی شدید هستید توصیه می‌شود از مصرف خربزه حتی در حالت پخته شده نیز پرهیز نمائید.

درمان آلرژی به خربزه

همان طورکه اشاره کردیم حساسیت به خربزه قابل درمان نیست اما می‌توانید علائمی که بعد از آلرژی دارید را مدیریت نمائید. راهکارهای مدیریت علائم آلرژی به خربزه عبارتند از:

• همیشه داروهای ضد حساسیت مانند سیتریزین، فکسوفنادین و لوراتادین را همراه خود داشته باشید. این داروها را حتی بدن نسخه‌ی پزشک می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. در صورتی که به صورت ناخواسته یک ماده‌ی غذایی حاوی خربزه مصرف کردید و با علائم آلرژی مواجه شدید یکی از این داروها را مصرف کنید تا شدت علائم آلرژی کاهش بیابد.
  • اگر علائم آلرژی شدید شد و یا علائم شوک آنافیلاکسی را تجربه کردید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید و یا به بهترین کلینیک درمان آسم و آلرژی در شریعتی مراجعه نمائید.

بیماری‌های مرتبط با آلرژی به خربزه

سندرم آلرژی دهانی نوعی حساسیت است که سیستم ایمنی بدن نسبت به برخی پروتئین‌های مشابه با آنچه که به آن حساسیت دارید واکنش نشان می‌دهد. نتایج مطالعه‌ای که در سال 2003 انجام شده است نشان می‌دهد اغلب افرادی که نسبت به خربزه آلرژی دارند دچار سندرم آلرژی دهانی هم هستند.

اگر به برخی از گرده‌ها حساسیت دارید بعد از خوردن خربزه ممکن است علائم سندرم آلرژی دهانی را تجربه نمائيد. علائم سندرم آلرژی دهانی مشابه علائم حساسیت غذایی است اما شدت آن کمتر است و پس از بلعیدن غذا، علائم نیز به سرعت از بین می‌روند.

نتیجه گیری:

در مجموع، آلرژی به خربزه، اگرچه نسبتاً شایع نیست، اما میتواند برای افراد مبتلا مشکلات قابل توجهی ایجاد کند. شناخت علائم و عوامل آن و همچنین اقدامات پیشگیرانه و درمانی مناسب میتواند به کنترل این واکنش حساسیتی کمک کند. افراد مبتلا باید با پزشک خود مشورت کرده و در صورت بروز علائم شدید، به سرعت اقدامات درمانی لازم را انجام دهند.

با رعایت احتیاط های لازم و مصرف آگاهانه خربزه، میتوان از بروز عوارض جدی این آلرژی جلوگیری کرد. در نهایت، آگاهی و مدیریت صحیح این نوع حساسیت غذایی، به ارتقای کیفیت زندگی افراد مبتلا کمک خواهد کرد.

دو × 2 =