کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام حساسیت پوستی اینستاگرام بیماری پوستی پسوریازیس | علائم و راه های درمان آن

بیماری پوستی پسوریازیس | علائم و راه های درمان آن

پسوریازیس یک اختلال مزمن پوستی است که به معنی یک بیماری پوستی است که از بین نمی رود. افراد مبتلا به این بیماری پوستی دارای لکه های ضخیم، صورتی یا قرمز از پوست هستند که با فلس های سفید یا نقره ای پوشانده شده است. در حالی که درمانی وجود ندارد، راهکار هایی هستند که می توانند علائم را تحت کنترل نگه دارند. پزشک شما ممکن است کرم یا شامپوهای مخصوص را تجویز کند. پسوریازیس معمولاً در اوایل بزرگسالی شروع می شود، اگرچه می تواند در اواخر زندگی نیز شروع شود. افراد در هر سن، جنس و نژادی ممکن است به پسوریازیس مبتلا شوند.

پسوریازیس روی کدام قسمت از بدن تأثیر می گذارد؟

بثورات می تواند در هر نقطه خود را نشان دهد. در بیشتر افراد، فقط چند تکه از پوست را می پوشاند. در موارد شدید، پلاک ها به هم متصل شده و ناحیه وسیعی از بدن را می پوشانند. این بیماری می تواند باعث ناراحتی و خارش شود.
پسوریازیس بر نواحی زیر تأثیر می گذارد:

• آرنج و زانو
  • صورت، پوست سر و داخل دهان.
  • ناخن های دست و پا
  • دستگاه تناسلی
  • پایین کمر
  • کف دست و پا

عکس بیماری پسوریازیس

ظاهر این بیماری چگونه است؟

در ابتدا، برجستگی های قرمز کوچکی را مشاهده خواهید کرد. برجستگی ها رشد می کنند و فلس ها در بالا شکل می گیرند. فلسهای سطحی ممکن است به راحتی ریخته شوند ، اما ترازوهای زیر آنها به هم می چسبند. در صورت خاراندن بثورات پوسته ها ممکن است از پوست جدا شده و باعث خونریزی شود. با ادامه رشد بثورات، ضایعات (نواحی بزرگتر آسیب) ایجاد می شود.

انواع پسوریازیس

• پسوریازیس پلاکی شایع ترین نوع است. حدود 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس پلاکی مبتلا هستند.
  • پسوریازیس معکوس در چین های پوست ظاهر می شود. ممکن است مانند پلاک های نازک صورتی بدون مقیاس به نظر برسد.
  • پسوریازیس گواته ممکن است پس از گلو درد ناشی از عفونت استرپتوکوکی ظاهر شود. در کودکان و بزرگسالان مانند نقاط کوچک ، قرمز رنگ و قطره ای شکل به نظر می رسد.
  • پسوریازیس چرکی دارای برجستگی های کوچک و پر از چرک در بالای لکه ها یا پلاک های قرمز است.
  • سبوپوریازیس به طور معمول در صورت و پوست سر به صورت برجستگی های قرمز و پلاک هایی با مقیاس زرد چرب ظاهر می شود.

آیا پسوریازیس همان اگزما است؟

پسوریازیس و اگزما دو بیماری پوستی متفاوت هستند. آنها از نظر ظاهر بیماری در بدن، میزان خارش و ظاهر متفاوت هستند. اگزما بیشتر در پشت زانو و داخل آرنج ظاهر می شود. اگزما همچنین خارش شدیدتری نسبت به پسوریازیس ایجاد می کند. بسیاری از افراد، به ویژه کودکان، می توانند به هر دو بیماری پوستی مبتلا شوند.

علت ایجاد پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک مشکل سیستم ایمنی است. سیستم ایمنی شما بیش از حد واکنش نشان می دهد و باعث التهاب می شود که منجر به رشد سریع سلول های جدید پوست می شود.
به طور معمول، سلولهای جدید پوست هر 28 تا 30 روز رشد می کنند.

اما در افراد مبتلا به این بیماری پوستی، سلول های جدید رشد می کنند و هر سه تا چهار روز به سطح پوست منتقل می شوند. تجمع سلولهای جدید جایگزین سلولهای قدیمی شده و باعث ایجاد پوسته های نقره ای پسوریازیس می شود. پسوریازیس در خانواده ها مشاهده می شود. ممکن است یک جزء ژنتیکی وجود داشته باشد. والدین ممکن است آن را به فرزندان خود منتقل کنند.

علائم پسوریازیس چیست؟

علائم این بیماری پوستی علاوه بر لکه های قرمز و پوسته پوسته شامل موارد زیر است:

• خارش
  • پوست ترک خورده و خشک
  • درد پوست
  • ناخن هایی که حفره دار، ترک خورده یا خرد شده هستند.
  • درد مفاصل

علت شیوع پسوریازیس چیست؟

• شیوع این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. هیچ کس دقیقاً نمی داند چه عواملی باعث ایجاد آن می شود. محرک های رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • آسیب پوستی (بریدگی، خراشیدگی یا جراحی).
  • استرس
  • استرپتوکوک یا عفونت دیگری که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد.
  • برخی از داروهای تجویزی (مانند لیتیوم و مسدود کننده های بتا).
  • هوای سرد، زمانی که افراد کمتر در معرض نور خورشید و رطوبت قرار می گیرند و بیشتر در معرض هوای گرم و خشک هستند.

درمان پسوریازیس

چندین گزینه درمانی می تواند پسوریازیس را تسکین دهد. کرم یا پماد ممکن است برای بهبود بثورات در نواحی کوچک پوست کافی باشد. اگر بثورات نواحی بزرگتری را تحت تأثیر قرار می دهد یا درد مفاصل نیز دارید، ممکن است به درمان های دیگر نیاز داشته باشید. درد مفاصل ممکن است نشانه ای از ابتلا به آرتریت باشد. پزشک شما بر اساس یک برنامه درمانی تصمیم گیری می کند:

• شدت بثورات پوستی
  • جایی که بثورات روی بدن شما وجود دارد
  • سن شما
  • سلامت کلی شما

درمانهای رایج عبارتند از:

• کرم های استروئیدی
  • مرطوب کننده برای پوست های خشک.
  • آنترالین، دارویی برای کاهش تولید سلول های پوستی.
  • لوسیون های دارویی، شامپوها و محلول های حمام برای بهبود پسوریازیس پوست سر
  • پماد ویتامین D3
  • کرم های ویتامین A یا رتینوئید

اگر بیماری بهبود نیابد، پزشک شما ممکن است این درمان ها را توصیه کند:

• نور درمانی
  • PUVA
  • متوترکسات
  • رتینوئیدها
  • سیکلوسپورین

بیشتر بخوانید: کهیر و راه های درمان آن

آرتریت پسوریاتیک چیست؟

در 1 از 3 نفر مبتلا به پسوریازیس، التهاب ناشی از پسوریازیس باعث آرتریت می شود. علائم آرتریت پسوریاتیک شامل تورم مفصل، سفتی و درد است. در صورت وجود هر یک از این علائم به ارائه دهنده خدمات درمانی خود مراجعه کنید. درمان زودهنگام می تواند آسیب مفاصل شما را کاهش دهد. توجه داشته باشید که گاهی حساسیت به لاتکس می تواند علائم و مشکلات این چنینی را هم به وجود آورد بنابراین برای درمان و تشخیص به یک کلینیک آلرژی خوب در تهران مراجعه کنید.

دو × 2 =