کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام مقالات اینستاگرام حساسیت دارویی را جدی بگیریم!

حساسیت دارویی را جدی بگیریم!

وقتی که نام حساسیت را می شنویم ممکن است تعداد زیادی از افراد به فکر حساسیت فصلی بیفتند اما حساسیت انواع بسیار مختلف دیگری مانند حساسیت دارویی، حساسیت غذایی و بسیاری حساسیت های دیگر که ممکن است هر یک از ما دچارش شویم وجود دارد. آلرژی دارویی زمانی رخ می دهد که شما نسبت به دارویی که استفاده می کنید واکنش مضری داشته باشید. سیستم ایمنی بدن شما با ایجاد یک واکنش آلرژیک مقابله می کند. بیشتر حساسیت های دارویی خفیف هستند و علائم در عرض چند روز پس از قطع مصرف دارو از بین می روند.

اما برخی از آلرژی های دارویی می تواند بسیار جدی باشد. برخی از حساسیت های دارویی با گذشت زمان از بین می روند. اما بعد از اینکه به یک دارو واکنش آلرژیک نشان دادید، احتمالا همیشه به آن دارو حساسیت خواهید داشت. شما همچنین می توانید به داروهای دیگری که مانند آن هستند حساسیت داشته باشید. آلرژی دارویی یکی از انواع واکنش های مضر یا نامطلوب دارویی است. انواع دیگری از عوارض جانبی دارویی وجود دارد. علائم و درمان انواع مختلف عوارض جانبی متفاوت است. بنابراین پزشک شما می خواهد بفهمد که آیا شما یک حساسیت دارویی واقعی دارید یا نوع دیگری از واکنش بد دارید که چندان جدی نیست.

راه های ایجاد حساسیت های دارویی

حساسیت دارویی معمولا بر اثر واکنش های دارویی بدن فرد به دوز دارویی که بیمار استفاده کرده بستگی دارد که حدود 80 درصد مسمویت های دارویی بر اثر مصرف دارو و در بیشتر مواقع مسمویت های دارویی اتفاق می افتد.اما 20 درصد مسمویت های دارویی حاصل از اثرات جانبی ، اثرات ثانویه مثل اسهال مربوط به آنتی بیوتیک ها و تداخلات دارویی ، واکنش های ایمنی یا بدون مکانیسم می باشند.

طبق گزارش های ارائه شده از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهم ترین راه های ایجاد حساسیت دارویی شامل : تزریق عضلانی، وریدی و استفاده موضعی از دارو می باشد.

ما در کلینیک آسم و آلرژی خورشید طی این چندین سال، در مصرف خوراکی داروها کمتر شاهد حساسیت دارویی بوده ایم، متداول ترین شاخص پوستی واکنش های دارویی دانه های به رنگ قرمز به نام « راش» می باشد.

این دانه های قرمز یا همان راش ها 1 الی 3 هفته پس از مصرف دارو ظاهر می شوند؛ تشخیص سریع واکنش های حساسیت پوستی شدید به علت رابطه مستقیم اش با مرگ و زندگی الزامی است. معمولا در هنگام اولین مصرف داور بدن بیمار واکنش نشان نمی دهد و این واکنش در دفعات بعدی نمود پیدا می کند.

مقصران اصلی واکنش های حساسیتی

آنتی بیوتیک ها معمولا یکی از اصلی ترین مقصران واکنش های حساسیتی نسبت به داروها می باشند. اگر بدن شما نسبت به یک آنتی بیوتیک حساسیت نشان داده است  احتمال اینکه نسبت به داروی دیگری از همان خانواده حساسیت داشته باشد بسیار زیاد است. شناخت این گونه حساسیت ها در اشخاص مختلف متفاوت است بسیار مهم است زیاد فرد باید بتواند در موارد الزامی آنتی بیوتیک دریافت کند.

مطلب دیگری که اصولا اشتباه گرفته می شود ، فرق بین عوارض جانبی یک دارو از حساسیت دارویی می باشد.فرض مثال دل به هم خوردگی پس از مصرف یک دارو جزء عوارض جانبی مصرف دارو می باشد، اما جوش زدن صورت و بدن جزء حساسیت های دارویی می باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره حساسیت های غذایی

چگونه درمان می شود؟

اگر یک تزریق خودکار اپی نفرین دارید، فوراً از آن استفاده کنید. اپی نفرین را در صورت لزوم از طریق لباس به عضله ران تزریق کنید، اگر مشکل تنفسی دارید، اگر ناگهانی کهیر در سراسر بدن شما ظاهر شد، یا اگر تورم سریع گلو، دهان یا زبان شما وجود داشت. فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

در اورژانس نیز ممکن است داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و داروهای استروئیدی دریافت کنید.

اگر بعد از مصرف دارو دچار کهیر، خارش، تورم، درد شکم، حالت تهوع یا استفراغ شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر یک واکنش آلرژیک خفیف دارید، آنتی هیستامین های بدون نسخه (OTC) ممکن است به علائم شما کمک کنند. علائم خفیف شامل عطسه یا خارش یا آبریزش بینی است. خارش دهان؛ چند کهیر یا خارش خفیف؛ و حالت تهوع خفیف یا ناراحتی معده. اگر آنتی هیستامین های OTC کمکی نکرد یا اگر مشکلاتی با عوارض جانبی مانند خواب آلودگی دارید، ممکن است به داروی نسخه ای نیاز داشته باشید. همه آنتی هیستامین های OTC باعث خواب آلودگی نمی شوند.

درمان های دیگر

بهترین کاری که می توانید برای آلرژی دارویی انجام دهید، قطع مصرف دارویی است که باعث آن می شود. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا می توانید نوع دیگری از دارو مصرف کنید.

اگر نمی توانید داروی خود را تغییر دهید، پزشک ممکن است روشی به نام حساسیت زدایی را امتحان کند. این بدان معنی است که شما شروع به مصرف مقادیر کمی از دارویی می کنید که باعث واکنش شما شده است. تحت نظارت پزشک خود، سپس به آرامی میزان مصرف خود را افزایش خواهید داد. این به سیستم ایمنی شما اجازه می‌دهد تا به دارو عادت کند. پس از این، ممکن است دیگر واکنش آلرژیک نداشته باشید.

اگر آلرژی شدید دارویی دارید، پزشک ممکن است به عنوان بخشی از طرح اضطراری آنافیلاکسی به شما تزریق خودکار اپی نفرین بدهد. پزشک نحوه استفاده از آن را به شما آموزش می دهد. اگر یک واکنش آلرژیک جدی دارید، ممکن است لازم باشد به خودتان واکسن بزنید و تحت درمان فوری پزشکی قرار بگیرید.

حساسیت دارویی

نکاتی که در مصرف دارو باید به آن توجه کنیم

1. در صورت ایجاد حساسیت به هنگام مصرف دارو به پزشک مراجعه کنید و تاریخچه و چگونگی مصرف دارویتان را برای پزشکتان شرح دهید.
  2. هم اکنون هیچ گونه تست پوستی باارزشی برای واکنش های حساسیت دارویی وجود ندارد.
  3. فقط برای تعداد محدودی از آنتی بیوتیک ها تست های خونی وجود دارد.
  4. مصرف داروهای ضد حساسیت فقط می تواند به عنوان مسکن عمل کند و مشکلی را حل نخواهد کرد.
  5. حتما هنگام ویزیت توسط پزشکتان به ایشان سابقه حساسیت دارویی تان را بازگو کنید.
  6. در صورتی که که سابقه حساسیت دارویی دارید ، حتما با شروع علائم به پزشک مراجعه کنید.
  7. برای بهبود علائم ظاهر شده که در نتیجه مصرف دارو و حساسیت دارویی بوده است ، پزشک می تواند از داروهای آنتی هیستامین استفاده کند.
  8. از گیاهان دارویی ( چه به عنوان خوراکی و چه موضعی ) برای درمان به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  9. از خاراندن حساسیت های پوستی ایجاد شده خودداری کنید.

نشانه های هشدار حساسیت های دارویی

در صورت بروز هر کدام از علائم زیر باید سریعا به پزشک مراجعه کنید :

• عدم بهبودی پس از گذشت یک روز
  • تشدید و گسترش ضایع به همراه درد شدید
  • خارش غیرقابل تحمل با وجود مصرف دارو
  • ایجاد تاول و یا زخم در محل ضایعات
  • قرمزی و گرمی ضایعه بیش از پیش
  • ایجاد کهیر یا هر نوع ضایع پوستی در سراسر بدن
  • احساس خارش در کل بدن
  • تنگی نفس و مشکلات تنفسی
  • سرفه یا احساس گرفتگی گلو
  • مشکل در بلع
  • ترشح بیش از حد بزاق دهان و بیرون ریختن آن
  • تورم زبان، چشم ، صورت ، دست و پاها ، حلق ، گلو و لب ها
  • تب و لرز
  • سردرد و سرگیجه
  • عرق شدید
  • رنگ پریدگی
  • احساس درد یا فشار در قفسه سینه یا تپش قلب
  • حالت تهوع و استفراغ یا درد شکم
  • سفتی یا تورم مفصل ها
  • احساس ضعف و بی حالی و یا خواب آلودگی شدید

چه داروهایی معمولا باعث واکنش آلرژیک می شوند؟

هر دارویی می تواند باعث واکنش آلرژیک شود. چند مورد از رایج ترین آنها عبارتند از:

• پنی سیلین ها (مانند آمپی سیلین یا آموکسی سیلین).
  • داروهای سولفا
  • آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی.
  • واکسن ها.
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای پرکاری تیروئید

اگر به یک دارو حساسیت دارید، ممکن است به داروهای مشابه دیگر نیز حساسیت داشته باشید. به عنوان مثال، اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، این احتمال وجود دارد که به داروهای مشابه مانند آموکسی سیلین نیز حساسیت داشته باشید.

آلرژی دارویی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما با پرسیدن سوالاتی در مورد داروهایی که مصرف می کنید و داروهایی که در گذشته اخیر مصرف کرده اید، آلرژی دارویی را تشخیص می دهد. پزشک شما همچنین در مورد سلامت گذشته و علائم شما سؤال خواهد کرد. او یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد.

پزشک فوق تخصص آلرژی ممکن است تست چالشی دارویی را تجویز نماید که در طی چند ساعت دارو با غلظت پایین و سپس درصورت عدم واکنش داروی اصلی برای بیمار تست میشود

و در آخر :

چنانچه پس از مصرف هر گونه دارویی علائم گفته شده را احساس کردید شما مشکوک به مسمویت یا حساسیت دارویی هستید و حتما به یک کلینیک آسم و آلرژی مراجعه کنید.

راه های ارتباطی با کلینیک خورشید:

• آدرس کلینیک: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان خواجه عبدالله انصاری، ابتدای خیابان شهید عراقی، نبش کوچه حق گو، پلاک 11
  • شماره های تماس: 02126301420 و 02126301421
  • آدرس اینستاگرام: khorshid_clinic