کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام 7 درمان خانگی بعد از نیش زنبور

7 درمان خانگی بعد از نیش زنبور

نیش زنبور، علامتی از سوراخ شدن پوست توسط زنبور ماده (کارگر و ملکه) است که باعث زخم و درد می‌شود. خلاف سایر حشرات، نیش زنبور دارای ترکیبات شیمیایی منحصر به فردی است. واکنش بدن به نیش زنبور ممکن است بسته به نوع زنبور متفاوت باشد، اما در بیشتر افراد، زهر نیش زنبور کمی اسیدی است و تنها درد خفیفی ایجاد می‌کند. با این حال، در برخی از افراد مبتلا به آلرژی، واکنش‌های آلرژیک ممکن است به اجزای سم رخ دهد. درمان خانگی نیش زنبور می‌تواند به کاهش علائم آن کمک کند.

زنبور عسل چه وقت نیش می‌زند؟

زنبورهای عسل به طور معمول به ندرت نیش می‌زنند، مگر زمانی که از آنها تهدید برود و یا به آنها آسیب وارد شود. در این صورت، زنبورها به‌طور فوری، با ترشح فرمون‌های حمله، اندکی زهر را به بیرون می‌ریزند.

نیش زنبور

آیا نیش زنبور عسل فایده دارد؟

در برخی موارد، نیش زنبور ممکن است برای درمان برخی بیماری‌ها و بهبود زخم و درد کاربرد داشته باشد. برخی ترکیبات زهر زنبور عسل در طب شرقی برای درمان بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید و تاندونیت استفاده شده است. همچنین، برخی مطالعات نشان داده‌اند که زهر زنبور عسل، خواص ضد التهابی دارد و ممکن است برای بهبود آسم، بیماری‌های پوستی، مولتیپل اسکلروزیس، آرتریت، کمردرد و صرع مفید باشد.

هرچند کسانی که تحمل ندارند، بهتر است از درمان خانگی نیش زنبور خودداری کنند و به جای آن به روش‌های دیگری برای تسکین درد و بهبود علائم بپردازند.

بعد از نیش زدن زنبور چه کنیم؟

برای حفظ آرامش اولاً، باید خود را آرام کنید و به خود بگویید که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و با درمان خانگی نیش زنبورعسل بهبود خواهید یافت. اما اگر سابقه آلرژی به نیش دارید، بهتر است به متخصص پوست یا پزشک عمومی مراجعه کنید.

در مرحله بعد، باید از محلی که زنبور شما را نیش زده است، دور شوید تا از نیش زدن دوباره جلوگیری کنید.

سپس باید نیش زنبور را با دقت از پوست خود بیرون بیاورید، چون هر چه بیشتر در آنجا باقی بماند، می‌تواند مواد سمی بیشتری را آزاد کند. برای بیرون کشیدن نیش، می‌توانید از یک گاز یا نوک ناخن استفاده کنید، اما از موچین باید خودداری کنید، چون ممکن است باعث فرو رفتن نیش بیشتر در پوست شما شود.

در مرحله بعد، باید جای زخم را با آب و صابون به خوبی بشویید تا هر آلودگی را برطرف کنید و به تسکین زخم کمک کنید.

بعد از نیش زدن زنبور چه کنیم؟

بعد از انجام این چهار مرحله، می‌توانید روی سایر روش‌های درمان خانگی نیش زنبوری مانند استفاده از یخ، آلوئه ورا، عصاره زنبور عسل و … روی زخم تمرکز کنید.

۷ درمان خانگی نیش زنبور

طرق درمان نیش زنبورهای قرمز و زرد به شرح زیر است:

۱. استفاده از کمپرس سرد برای تسکین نیش زنبور: با محدود کردن جریان خون در ناحیه آسیب دیده، درد و تورم را کاهش می‌دهد. می‌توانید یخ را در یک پارچه نخی بپیچید و روی جای زحم بگذارید. این کار را به مدت ۲۰ دقیقه یا کمتر ادامه دهید.

۲. مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و کرم های ضد التهابی برای کاهش التهاب و تسکین درد.

۳. مصرف آنتی‌هیستامین خوراکی برای کنترل آلرژی به نیش زنبور.

۴. استفاده از عسل برای بهبود جای نیش زنبور: عسل می‌تواند به بهبود زخم و پیشگیری از عفونت کمک کند؛ التهاب را کاهش دهد و خواص ضد میکروبی قوی اعمال کند. برای درمان خانگی نیش زنبور، مقدار کمی عسل طبیعی را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. سپس با یک باند شل ناحیه را بپوشانید و بگذارید تا یک ساعت بماند.

۵. استفاده از خمیر جوش شیرین برای تسکین عوارض نیش زنبورهای زرد و قرمز و سایر حشرات. برای این کار، یک قاشق چایخوری آب را با مقدار کافی جوش شیرین مخلوط کرده و خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس پوست را شستشو دهید.

۶. استفاده از خمیر دندان برای تسکین عوارض نیش زنبور: این روش درمانی خانگی ارزان و آسان است. کافی است کمی از خمیر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پاک کنید.

۷. استفاده از سرکه سیب برای کاهش التهاب جای نیش زنبور: محل نیش را حداقل به مدت ۱۵ دقیقه در سرکه سیب رقیق غوطه‌ور کنید یا باند یا پارچه ای را در سرکه خیس کنید و روی محل نیش بگذارید.

با این حال، هرگونه واکنش آلرژیک شدید باید توسط پزشک بررسی شود.

درمان حساسیت به نیش زنبور در بیمارستان چگونه است؟

پس از بستری شدن در بیمارستان، از روش‌های زیر برای نجات فرد استفاده می‌شود:

– اپینفرین: باز کردن مجاری هوایی و کمک به تثبیت فشار خون.

– اکسیژن‌درمانی: استفاده از اکسیژن برای کمک به تنفس.

– آنتی‌هیستامین‌های تزریقی: تجویز دیفن هیدرامین و پرومتازین به صورت داخل وریدی برای کاهش فعالیت سیستم ایمنی و آرام کردن بدن.

– کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی: کاهش فعالیت سیستم ایمنی با استفاده از کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب.

دوازده + سیزده =