کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام رینیت آلرژیک چیست و چه علائمی دارد؟

رینیت آلرژیک چیست و چه علائمی دارد؟

رینیت آلرژیک، مجموعه ای از علائم است که بینی را درگیر می کند. این اختلال زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن، نسبت به برخی مواد موجود در محیط حساس می شود و واکنش نشان می دهد، که البته در بیشتر افراد، مشکلی را به همراه نخواهد داشت.

انواع رینیت آلرژی

رینیت آلرژیک به دو دسته تقسیم بندی می شود:

• فصلی: علائم این نوع رینیت، در فصل بهار، تابستان و یا اوایل پاییز مشاهده می شود. که می تواند به دلیل حساسیت به گرده افشانی باشد.
  • دائمی: افراد مبتلا به رینیت آلرژیک دائمی، علائم را برای مدت طولانی تری به همراه خواهند داشت. این نوع رینیت معمولا در اثر موی حیوانات و یا کپک ایجاد می شود. آلرژی های غذایی پنهان نیز می تواند علت بروز رینیت آلرژیک دائمی باشد.

برخی افراد معمولا هر دو نوع رینیت آلرژیک را تجربه می کنند، اما رینیت دائمی در برخی فصل های سال شدت بیشتری می گیرد. البته توجه داشته باشید که رینیت آلرژیک می تواند دلایلی از جمله استعمال سیگار، دود سیگار، بوی عطر و یا محصولات شوینده نیز داشته باشد.

اما آن چه که اهمیت دارد این است که علائم این اختلال باید کنترل شوند.

علائم و نشانه های رینیت آلرژیک

علائم شایع رینیت آلرژیک عبارتند از:

• عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • خارش بینی
  • سرفه کردن
  • گلو درد یا خارش گلو
  • خارش چشم
  • چشمان اشک آلود
  • حلقه های تیره زیر چشم
  • سردردهای مکرر
  • خستگی بیش از حد

در بسیاری از موارد، کودکانی که دچار رینیت آلرژیک می شوند، تغییر رفتار نیز پیدا می کنند، چرا که قادر به بیان علائم خود نخواهند بود. آن چه که اهیمت دارد این است که رینیت آلرژیک باید از سایر اختلالات گوش و حلق و بینی تشخیص داده شود. معمولاً بلافاصله پس از تماس با آلرژن یک یا چند مورد از این علائم را احساس می کنید. برخی علائم، مانند سردردهای مکرر و خستگی ، ممکن است تنها پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلرژن ها رخ دهد. برخی از افراد علائم را به ندرت تجربه می کنند. این احتمالاً زمانی رخ می دهد که در معرض آلرژن ها به مقدار زیاد قرار بگیرید. سایر افراد در طول سال علائم را تجربه می کنند. اگر علائم شما بیش از چند هفته طول کشید و به نظر نمی رسد بهبود یابد، در مورد آلرژی های احتمالی به یک آزمایشگاه تخصصی آسم و آلرژی مراجعه کنید.

محرک های رینیت آلرژیک

آلرژی می تواند بر همه تأثیر بگذارد، اما اگر سابقه حساسیت در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به رینیت آلرژیک بیشتر است. ابتلا به آسم یا اگزمای آتوپیک نیز می تواند خطر ابتلا به رینیت آلرژیک را افزایش دهد.
برخی عوامل خارجی می توانند این وضعیت را تحریک یا بدتر کنند ، از جمله:

• دود سیگار
  • مواد شیمیایی
  • دمای سرد
  • رطوبت
  • باد
  • آلودگی هوا
  • اسپری مو
  • عطرها
  • دود چوب
  • بخار
  •  موی حیوانات
  • شوینده ها

تشخیص رینیت آلرژیک

در ابتدا، متخصص آسم و آلرژی به بررسی علائم و سوابق پزشکی بیمار می پردازد. سبک زندگی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد تا مشخص شود که با چه آلرژن هایی در تماس است. نکته دیگری که باید به آن اهمیت داده شود، شدت و تناوب علائم می باشد. گاهی ممکن است رینیت آلرژیک با انحراف تیغه میانی بینی و یا پولیپ بینی اشتباه گرفته شود. هر یک از این دو اختلال با سرماخوردگی تشدید خواهند شد.

یکی از راه های تشخیص رینیت آلرژیک، تست پوستی است که در این تست، مقداری از آلرژن بر روی پوست گذاشته می شود. این تست، یکی از ساده ترین تست ها در تشخیص آلرژن ها می باشد. تست پوستی پریک، شناخته شده ترین تست است که نتایج آن در عرض ده تا بیست دقیقه مشخص خواهد شد.

کلینیک تخصصی خورشید با ارائه جدیدتـرین روش های روز دنیا در تشخیص آلرژی و آسم و انجام تست های تشخیص آلرژی و درمان ( دارو درمانی و ایمونوتراپی)  با بیش از هشت سال سابقه و کادر فوق تخصصی و متخصص پزشکی و کارشناسان مجرب در خدمت مراجعین محترم می باشد. برای مراجعه به کلینیک تخصصی خورشید و بهره مندی از خدمات این مرکز با شماره های 26301421 و 26301420 تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید با مراجعه به آدرس اینستاگرام این مرکز سوالات خود را بپرسید.

بیشتر بخوانید : درمان آلرژی فصلی

کنترل و درمان رینیت آلرژیک

یکی از مهم ترین روش های کنترل رینیت آلرژیک، دوری از آلرژن هایی است که باعث تحریک و تشدید علائم می شوند. برخی از این قبیل توصیه ها عبارتند از:

• ماندن در منزل
  • استفاده از عینک در محیط های بیرون
  • استفاده از ماسک
  • نمالیدن چشم ها
  • بسته نگه داشتن پنجره ها در منزل
  • تمیز کردن دستگاه تهویه هوا
  • مرطوب نگه داشتن محیط خانه و تمیز کردن حمام و آشپزخانه

در صورت تماس با حیوانات:

• دست ها باید تمیز شسته شوند
  • اگر به موی حیوان حساسیت دارید، حتما حیوان را بیرون از منزل نگه دارید

مصرف دارو می تواند به درمان رینیت آلرژیک کمک کند. در صورتی که دوری از آلرژن ها موثر نباشد، مصرف دارو به منظور رفع گرفتگی بینی، عطسه و یا خارش چشم ها از سوی پزشک تجویز خواهد شد. دارو می تواند در فرم قرص، تزریق و یا اسپری باشد.

کورتون ها، موثرترین داروها هستند. حتما در خصوص بهترین نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید. اسپری ها به گونه ای طراحی شده اند که از بروز عوارض ناشی از مصرف استروئیدها پیشگیری خواهد شد.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها عمدتا در درمان رینیت آلرژیک تجویز می شوند. این داروها، اثرات هیستامین را از بین می برند، موادی که در واکنش به آلرژن ها در بدن تولید می شوند. آنتی هیستامین ها، به درمان علائم زیر کمک می کنند:

• عطسه و خارش بینی
  • خارش چشم ها
  • خارش پوست و اگزما

توصیه هایی در خصوص مصرف آنتی هیستامین

• مصرف همزمان الکل می تواند احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهد
  • بیشتر از یک آنتی هیستامین در یک وعده استفاده نشود
  • دارو دور از دسترس کودک نگه داشته شود
  • مصرف برخی آنتی هیستامین ها در بارداری ایمن است، با این حال باید با مشورت پزشک مصرف شود

ضد احتقان ها

ضد احتقان ها نیز به رفع گرفتگی و فشار ایجاد شده در پی التهاب بینی کمک می کنند. این داروها، حاوی آنتی هیستامین نیستند و عوارض جانبی آنتی هیستامن را نیز به همراه نخواهند داشت.

اسپری بینی

اسپری ها نیز به رفع علائمی مانند خشک شدن بینی کمک می کنند.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی زمانی تجویز می شود که مصرف دارو و یا سایر روش ها موثر واقع نشده باشد. این روش کمک بسیاری می کند به کنترل علائم آلرژی.

زینیت

شات آلرژی

برنامه درمانی که سه تا پنج سال طول می کشد و شامل تزریق آلرژی استخراج شده در دوزهای افزایشی است، تا جایی که به به یک دوز ثابت برسد. سپس، برنامه تزریق تغییر می کند به گونه ای که دوز ثابتی انجام می شود، اما در فواصل طولانی تر. این روش کمک می کند تا بدن به اثرات آلرژن، مقاومت پیدا کند و از شدت علائم در زمان تماس با آلرژن ها کاسته شود. به مرور، شاهد بهبود علائم نیز خواهیم بود. در درمان رینیت آلرژیک، مصرف آنتی بیوتیک تجویز نمی شود. این درمان برای عفونت های باکتریایی مناسب است و تاثیری بر سرماخوردگی و رینیت های غیر عفونی از جمله رینیت آلرژیک ندارد.

درمانهای خانگی

درمان های خانگی به آلرژن های شما بستگی دارد. اگر حساسیت فصلی دارید، می توانید به جای باز کردن پنجره ها از کولر گازی استفاده کنید. در صورت امکان، فیلتری را که برای حساسیت طراحی شده است به آن اضافه کنید. اگر به کنه های گرد و غبار حساسیت دارید، ملحفه ها و پتوهای خود را در آب داغ بالای 130 درجه فارنهایت بشویید.

درمان رینیت آلرژیک در طب سنتی

با توجه به نگرانی در مورد عوارض جانبی احتمالی، بیشتر افراد مبتلا به آلرژی به دنبال راهی هستند تا علائم تب یونجه را “به طور طبیعی” برطرف کنند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که هر دارویی می تواند عوارض جانبی داشته باشد، حتی اگر طبیعی تلقی شود. به غیر از داروهای خانگی، گزینه های درمان همچنین می توانند شامل داروهای جایگزین و مکمل باشند. جنبه منفی این درمان ها می تواند این باشد که شواهد کافی برای اثبات بی خطر بودن یا موثر بودن آنها وجود ندارد. تعیین دوز صحیح نیز ممکن است دشوار باشد. این درمان ها عبارتند از:

• طب سوزنی
  • شستشوی بینی با آب نمک
  • مکمل های کره ای
  • عسل (انواع خام و ارگانیک را انتخاب کنید)
  • پروبیوتیک ها

اگرچه این درمان های جایگزین از گیاهان و سایر مواد طبیعی گرفته شده اند، اما احتمالاً می توانند با داروها تداخل داشته باشند و همچنین باعث واکنش شوند. این موارد را با احتیاط امتحان کنید و قبل از استفاده از پزشک خود سوال کنید.

عوارض رینیت آلرژیک

متأسفانه، از رینیت آلرژیک به خودی خود نمی توان جلوگیری کرد. درمان و مدیریت، کلید دستیابی به کیفیت خوب زندگی همراه با آلرژی است. برخی از عوارض ناشی از تب یونجه عبارتند از:

• ناتوانی در خوابیدن(علائم باعث می شود شب بیدار شوید)
  • ایجاد یا بدتر شدن علائم آسم
  • عفونت های مکرر گوش
  • سینوزیت یا عفونت های مکرر سینوسی
  • غیبت از مدرسه یا کار به دلیل کاهش بهره وری
  • سردردهای مکرر

عوارض ناشی از آنتی هیستامین نیز ممکن است ایجاد شود. به طور معمول، خواب آلودگی ممکن است رخ دهد. سایر عوارض جانبی شامل سردرد واضطراب است. در موارد نادر، آنتی هیستامین ها می توانند عوارض گوارشی، ادراری و گردش خون را ایجاد کنند.

رینیت آلرژیک یا تب یونجه در کودکان

کودکان نیز ممکن است دچار رینیت آلرژیک شوند و معمولاً قبل از 10 سالگی ظاهر می شود. اگر متوجه شدید که فرزند شما هر ساله همزمان با علائم سرماخوردگی مواجه می شود ، احتمالاً رینیت آلرژیک فصلی دارد.علائم در کودکان مشابه علائم بزرگسالان است. کودکان معمولاً دچار آبریزش بینی می شوند. اگر علاوه بر علائم دیگر متوجه خس خس سینه یا تنگی نفس شدید ، ممکن است فرزند شما نیز مبتلا به آسم شده باشد.اگر فکر می کنید فرزند شما آلرژی دارد ، به پزشک خود مراجعه کنید. دریافت تشخیص و درمان صحیح بسیار مهم است.

نتیجه گیری

رینیت آلرژیک، اختلالی است که می تواند با عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و یا خارش چشم ها و بینی همراه باشد. این نوع رینیت به دو دسته فصلی و دائمی تقسیم می شود و عمدتا شاهد بروز علائم در فصل های بهار، تابستان و یا اوایل پاییز خواهیم بود. یکی از موثرترین روش های کنترل علائم، دوری از آلرژن ها است. با این حال، در خصوص بهترین روش درمان حتما با متخصص مشورت داشته باشید.