کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام قطعی ترین روش درمان آلرژی فصلی

قطعی ترین روش درمان آلرژی فصلی

آلرژی فصلی یا حساسیت فصلی از آن عارضه هایی بوده که هر یک از ما احتمالا حداقل یک بار آن را در طول عمر خود تجربه کرده و به دنبال روشی قطعی برای درمان آلرژی فصلی می باشیم. آلرژی فصلی با علائمی چون تغییرات مخاط بینی ، عطسه و سرفه مهمان بدن ما شده و می تواند تا مدت ها ما را آزار دهد به گونه ای که به هیچ داروی ضدحساسیت هم پاسخ ندهد. برخی افراد در فصل بهار دچار آلرژی فصلی شده برخی دیگر در فصل های دیگر سال این عارضه را تجربه می کنند. افرادی که آلرژی های فصلی یا دیگر آلرژی ها را تجربه کرده اند بیش از هر چیز به دنبال درمانی قطعی برای این عارضه می باشند. اما آیا آلرژی فصلی درمان دارد؟ چه روش های درمانی برای آلرژی های فصلی وجود دارد؟ برای درمان آلرژی فصلی به کدام کلینیک درمان آلرژی باید مراجعه کنیم؟

علائم و نشانه های آلرژی فصلی

قبل از پرداختن به درمان آلرژی فصلی و روش های درمان آن لازم است علائم و نشانه های این نوع آلرژی را بشناسیم که به شرح زیر می باشند:

• عطسه
  • خارش بینی
  • ترشح از بینی
  • کیپ شدن و گرفتگی بینی

بیشتر این علائم در صبحگاه خود را نشان می دهند و اگر فرد در معرض دود و آلودگی قرار بگیرد تشدید می شوند. بسیاری از افراد که دچار حساسیت های فصلی هستند به خاطر کیپ بودن بینی یا عطسه از خواب بیدار می شوند. تغییرات دمایی نیز می تواند سبب تحریک مخاط بینی شود و فرد را درگیر کند. ناگفته نماند افرادی که دچار حساسیت فصلی هستند علائم چشمی مانند سوزش چشم و خارش و اشک از چشم را تجربه می کنند.

به طور کلی خارش گلو ، حلق و بینی در حساسیت های فصلی بسیار شایع است . برخی افراد در طی حساسیت های فصلی ممکن است دچار خون دماغ شده و حس بویایی آن ها تغییر کند.

آیا علائم آلرژی فصلی در همه افراد یکسان است ؟

علائم و نشانه های هر بیماری و یا هر حساسیتی در افراد جدا از جنسیت و سن به پاسخ سیستم ایمنی بدن فرد بستگی دارد. بنابراین در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر علائم و نشانه های آلرژی ها و حساسیت های فصلی در همه افراد یکسان نمی باشد و کاملا به بدن هر فرد بستگی دارد. ممکن است برخی افراد تنها عطسه و سرفه را تجربه کنند ولی در مقابل برخی افراد هم هستند که دچار تنگی نفس یا مشکلات تنفسی می شوند.

آیا مواد غذایی آلرژی های فصلی را تشدید می کنند؟

افرادی که دچار آلرژی های بینی می شوند به غذاها و ادویه ها حساسیت نشان نمی دهند اما افرادی به گرده افشانی گیاهان حساسیت دارند ممکن است به خوراکی هایی مانند کرفس ، هلو و هویج هم حساسیت نشان دهند. این افراد حتی با خوردن میوه ها و سبزی هایی مانند تربچه و یا بادمجان ممکن است دچار کهیر شوند و دور لب هایشان قرمز شود.

بنابراین برخی غذاها در برخی افراد می تواند حساسیت های فصلی را تشدید کنند که این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

• گوجه فرنگی
  • خربزه
  • طالبی
  • موز
  • انبه

اجتناب از این غذاها می تواند شرایط افراد را بهبود بخشیده یا از تشدید آن ها جلوگیری کند. فراموش نکنید که این میوه ها را می توانید به صورت پخته مصرف کنید زیرا حرارت می تواند آلرژن ها را غیرفعال کند.

درمان آلرژی فصلی

روش های مختلفی برای درمان آلرژی فصلی وجود که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم اما قبل از آن لازم است به طور مختصر با هیستامین ها آشنا شویم:

هیستامین چیست؟

هیستامین ماده ای می باشد که سلول های بدن در برابر آلرژن ها ترشح می کنند. در حقیقت هیستامین با افزایش نفوذ پذیری مویرگ های خونی در برابر گلبول های سفید و پروتئین های دیگر سبب می شود سیستم ایمنی در برابر مهاجمان و آلرژن ها توانایی دفاع داشته باشد. اما آنچه که در نتیجه ترشح هیستامین اتفاق می افتد برخی علائم التهابی مانند تورم ، خارش و قرمزی می باشد.

روش های درمانی آلرژی های فصلی به شرح زیر می باشد:

آنتی هیستامین ها

احتمالا اگر تا کنون به پزشک مراجعه کرده باشید داروهای آنتی هیستامین که برای مهار ترشح هیستامین در خون تجویز می شوند را مصرف کرده اید برخی از این داروها به شرح زیر هستند:

• سیتریزین
  • لوراتادین
  • آنتی هیستامین دکونژستانت

این داروها در مراحل اولیه یکی از حیاتی ترین روش های درمان آلرژی های فصلی می باشند.

اجتناب از آلرژن ها

بهترین کار برای جلوگیری از بروز آلرژی های فصلی و تشدید آن ها اجتناب از آلرژن ها می باشد. برای خنک نگه داشتن منزل خود در تابستان به جای پنکه و کولر از دستگاه های تهویه هوا استفاده کنید و از منزل خارج نشده تا با گرده گیاهان مواجه نشوید. ممکن است دچار تب یونجه شوید و لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- پنجره های خانه را بسته نگه دارید.

2- سعی کنید کمتر از خانه خارج شوید.

3-در روزهایی که باد شدید است ازمنزل خارج نشوید.

4-از استعمال دخانیات خودداری کنید.

نه − هشت =