کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام حساسیت و آلرژی به بادمجان

حساسیت و آلرژی به بادمجان

علائم حساسیت به بادمجان مشابه علائم سایر آلرژی های غذایی است. اکثر آلرژی های غذایی در دوران کودکی ایجاد می شوند، اما می توانند در مراحل بعدی زندگی نیز ظاهر شوند. تا 6 درصد از کودکان و 4 درصد از بزرگسالان حداقل یک بار آلرژی غذایی دارند. حتی اگر قبلا بدون مشکل بادمجان را خورده باشید، ممکن است به بادمجان حساسیت داشته باشید. آلرژی به بادمجان اگرچه این یک واکنش آلرژیک نادر است، اما در برخی افراد ممکن است رخ دهد. علائم آن مشابه علائم سایر آلرژی های غذایی است.

علائم آلرژی به بادمجان

علائم آلرژی به بادمجان بسته به شدت آلرژی متفاوت است، اگرچه هرگونه علائم احتمالی واکنش آلرژیک باید برای ارزیابی پزشکی بیشتر به پزشک گزارش شود. علائم خفیف حساسیت به بادمجان ممکن است شامل خارش خفیف دهان، گلو یا لب ها باشد.

علائم آلرژیک جدی تر می تواند شامل یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام آنافیلاکسی باشد که در آن تورم صورت، سفت شدن گلو و مشکل در تنفس ایجاد می شود. برخی از افراد، به خصوص کودکان خردسال، ممکن است فقط در اثر تماس با بادمجان دچار بثورات پوستی شوند. هر گونه سوال یا نگرانی در مورد علائم احتمالی آلرژی به بادمجان به صورت فردی باید با پزشک در میان گذاشته شود.

اگرچه آلرژی به بادمجان و سایر غذاهای مرتبط حاوی مواد شیمیایی به نام سالیسیلات ها نسبتاً نادر است، اما مهم است که فرد به علائم احتمالی واکنش آلرژیک توجه کند و فوراً به پزشک مراجعه کند.

بیشتر علائم آلرژی به بادمجان ماهیتی خفیف دارند و شامل احساس سوزن سوزن شدن یا خارش در سقف دهان است. لب ها یا گلو نیز ممکن است در موارد خفیف حساسیت به بادمجان احساس خارش داشته باشند. این علائم ممکن است در فصول آلرژی شایع تر باشد و مربوط به آلرژی به گیاهان دیگر باشد.

علائم آلرژی به بادمجان به طور کلی شبیه به سایر آلرژی های غذایی است. علائم عبارتند از:

• کهیر
  • خارش یا سوزن سوزن شدن لب ها، زبان یا گلو
  • سرفه کردن
  • درد یا گرفتگی معده
  • استفراغ

در بیشتر موارد، افراد مبتلا به آلرژی به بادمجان علائم را در عرض چند دقیقه پس از مصرف تجربه می کنند. گاهی اوقات ممکن است چند ساعت طول بکشد تا علائم قابل توجه ظاهر شوند.

در موارد شدید، حساسیت به بادمجان می تواند منجر به آنافیلاکسی شود. این یک واکنش آلرژیک بالقوه کشنده است.

بیشتر بخوانید: تشخیص و درمان آنافیلاکسی (شوک آلرژی)

علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

• خس خس سینه
  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو
  • تورم زبان
  • مشکل در بلع
  • تورم صورت
  • نبض ضعیف
  • شوکه شدن
  • احساس ضعف
  • استفراغ

آنافیلاکسی به ندرت با آلرژی به بادمجان رخ می دهد، اما ممکن است. در صورت شروع علائم، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر یک تزریق کننده خودکار اپی نفرین (Epi-Pen) دارید، باید بلافاصله در حالی که منتظر کمک هستید دارو را تجویز کنید.

در صورت داشتن واکنش آلرژیک به بادمجان چه باید کرد؟

معمولاً می توانید یک واکنش آلرژیک جزئی را با آنتی هیستامین های بدون نسخه درمان کنید.

اگر برای اولین بار بعد از خوردن بادمجان علائمی را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند آزمایش خون را برای تأیید آلرژی شما انجام دهند و در مورد نحوه برخورد با تماس آتی با بادمجان مشاوره ارائه دهند.

اگر علائم آنافیلاکسی دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. در بیشتر موارد آنافیلاکسی، علائم در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن ظاهر می شوند. آنافیلاکسی در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است به بادمجان حساسیت داشته باشید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند تأیید کنند که آیا واکنش آلرژیک به بادمجان دارید یا اینکه علائم شما ناشی از یک بیماری زمینه ای متفاوت است.

اگر پزشک حساسیت شما به بادمجان را تایید کرد، تمام آثار آلرژن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این به جلوگیری از واکنش های آلرژیک بعدی کمک می کند.

آلرژی به بادمجان چگونه تشخیص داده می شود؟

کسانی که مشکوک به آلرژی هستند باید به متخصص آلرژی یا پزشک مراجعه کنند. متخصص آلرژی از شما می پرسد که علائم چه زمانی شروع شده اند و چقدر شدید هستند. او وضعیت را ارزیابی خواهد کرد. سطوح آنتی بادی ایمونوگلوبولین E (IgE) و آزمایشات پوستی ممکن است برای کمک به تشخیص انجام شود. حتی اگر به آلرژی به بادمجان مشکوک هستید، منبع آلرژی ممکن است غذای دیگری باشد. متخصص ممکن است از شما بخواهد که آنچه را که هر روز می خورید یادداشت کنید.

دو × 1 =