کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام حساسیت به کیوی؛ علائم تا درمان

حساسیت به کیوی؛ علائم تا درمان

حساسیت به کیوی یک موضوع مهم در حوزه آلرژی‌های غذایی است. کیوی میوه‌ای است که کشورهای بسیاری مانند چین، نیوزیلند، فرانسه، ایتالیا، ایالات متحده، اسپانیا و استرالیا کشت می‌شود. کیوی منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب، امگا 3، فیبر، کربوهیدرات‌ها، قند طبیعی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

حساسیت به کیوی می‌تواند نشانه‌های متنوعی داشته باشد، از جمله خارش و تحریک در دهان، درد معده، اسهال، تنگی نفس و حتی علائم دیگر مانند آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید) که می‌تواند تهدید کننده جان باشد. در صورتی که فردی به کیوی حساسیت دارد، مصرف آن می‌تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد و بهتر است از مصرف آن خودداری کند. در صورت بروز هرگونه علائم حساسیتی پس از مصرف کیوی، مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان مناسب الزامی است.

با وجود تمام خواص غذایی که ذکر کردیم کیوی به عنوان یکی از میوه‌های آلرژی زا شناخته می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی حساسیت و آلرژی نسبت به کیوی می‌پردازیم.

حساسیت به کیوی

علت حساسیت به کیوی

در مطالعات که به تازگی انجام شده است کیوی به عنوان ده ماده‌ی اول آلرژی زا در کشورهایی مانند دانمارک، سوئد و استونی شناخته شده است.

کیوی از پروتئین‌های مختلفی تشکیل شده است،  13 ماده‌ی حساسیت زا در کیوی سبز شناسایی شده‌اند که پنج ماده‌ به عنوان مواد حساسیت زای اصلی تعریف می‌شوند. توجه داشته باشید شما با مراجعه به بهترین کلینیک آسم و آلرژی، می توانید از بروز عوارض جدی تر جلوگیری کنید و در نهایت شاهد درمان آلرژی خود به میوه کیوی باشید.

علائم حساسیت به کیوی

حساسیت به این میوه می‌تواند به صورت خفیف و یا شدید بروز نماید. برخی از علائم شایع حساسیت به کیوی عبارتند از:

• احساس خارش در دهان و گلو پس از مصرف کیوی
  • درد در شکم
  • خس خس سینه
  • گرفتگی بینی
  • سرفه
  • سفت شدن گلو
  • اختلال در بلع
  • آبی شدن رنگ پوست و یا رنگ پریدگی
  • غش
  • ضعیف شدن نبض
  • شوک آنافیلاکسی
  • تورم در لب‌ها، دهان، زبان و گلو

علائم ممکن است چند دقیقه و یا چند ساعت پس از مصرف کیوی و یا محصولات حاوی کیوی شروع شود.

پیشگیری از بروز علائم حساسیت به کیوی

ساده‌ترین روش پیشگیری از بروز علائم حساسیت به این میوه این است که اگر از حساسیت خود اطلاع دارید از مصرف این میوه و تمام محصولاتی که با این میوه تهیه می‌شود خودداری نمائید.

کیوی به صورت‌های مختلفی مانند میوه‌ی تازه، آبمیوه، برش‌های خشک شده و یا حالت منجمد عرضه می‌شود. همچنین در پخت و تولید مواد غذایی مختلف، مشروبات الکلی، شیک‌ها، پودینگ ها، طعم دهنده‌ها و شیرینی‌جات نیز از این میوه استفاده می‌شود.

برخی از افرادی که نسبت به کیوی خام حساسیت دارند می‌توانند کیوی را به صورت پخته شده مصرف نمایند زیرا حرارت می‌تواند باعث تجزیه‌ی برخی پروتئين‌های حساسیت زا شود. اما اگر دچار آلرژی شدید هستید توصیه می‌شود از مصرف کیوی حتی در حالت پخته شده پرهیز نمایند.

در صورتی که بدون اطلاع از وجود کیوی در یک محصول غذایی دچار علائم حساسیت شدید به صورت اورژانسی به یک مرکز درمانی مراجعه نمائيد. در برخی از افراد حساسیت به کیوی می‌تواند منجر به بروز علائم شدید و خطرناک مانند شوک آنافیلاکسی شود.

با توجه به اینکه برخی از افراد ممکن است نسبت به حساسیت خود نسبت به کیوی آگاهی نداشته باشند زمانی که یک مهمانی در پیش دارید از کیوی و یا اسموتی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کیوی استفاده نکنید.

اگر خودتان نسبت به کیوی حساسیت دارید به خانواده و دوستان اطلاع دهید تا از این میوه در هنگام پذیرایی از شما استفاده نکنند.

هر ماده‌ی غذایی که برای اولین بار مصرف می‌کنید برچسب مواد تشکیل دهنده‌ی آن را به دقت مطالعه نمائيد و اگر حاوی کیوی بود از مصرف آن بپرهیزید.

تشخیص حساسیت به کیوی

در صورتی که نمیدانید به کدام ماده‌ی غذایی حساسیت دارید می‌توانید با مراجعه به پزشک آزمایش خراش پوست و یا آزمایش خون مرتبط با تعیین حساسیت را انجام دهید.

پس از اینکه در مورد حساسیت خود اطلاع پیدا کردید باید نسبت به مصرف خود میوه‌ی کیوی و تمام محصولات حاوی کیوی دقت بیشتری داشته باشید.

اگر در مورد حساسیت کودک خود نسبت به کیوی اطلاع ندارید می‌توانید ابتدا تکه‌های کوچکی از این میوه را به او بدهید در صورتی که با هیچ عارضه‌ای روبرو نشد می‌توانید تکه‌های بزرگ را امتحان کنید.

درمان حساسیت به کیوی

در اکثر موارد پس از مراجعه به اورژانس داروهای مخصوص برای شما تحویز می‌شود تا علائم کاهش پیدا کند و از شدید شدن علائم پیشگیری شود.

به بیمارانی که دچار حساسیت به کیوی هستند توصیه می‌شود همیشه داروهای آنتی هیستامین در دسترس داشته باشند تا در صورت بروز علائم حساسیت، با مصرف این داروها از شدت یافتن علائم پیشگیری شود.

بیمارانی که دچار آسم هستند در معرض واکنش‌های شدیدتری قرار دارند به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از شروع درمان در مورد بیماری آسم به پزشک اطلاعات کامل ارائه دهید.

اگر یک بار دچار واکنش و حساسیت نسبت به کیوی شده‌اید ممکن است برای مرتبه‌ی دوم و یا دفعات بعدی با عوارض شدیدتری روبرو شوید.

کلام آخر:

در صورتی که شما نسبت به میوه‌ی کیوی حساسیت دارید ممکن است نسبت به میوه‌های دیگر نیز مانند موز و آووکادو نیز حساسیت داشته باشید زیرا این میوه‌ها نیز دارای ترکیبات مشابه کیوی هستند، بنابراین هنگام مصرف این مواد برای اولین بار جوانب احتیاط را رعایت نمائيد.

6 + پنج =