کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام حساسیت به شیر: نکات ضروری در مورد علائم، تشخیص و درمان
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

حساسیت به شیر: نکات ضروری در مورد علائم، تشخیص و درمان

آلرژی به شیر یکی از شایع ترین آلرژی های غذایی به ویژه در کودکان است. اگر به پروتئین شیر گاو که به عنوان CMPA نیز شناخته می شود حساسیت دارید، مهم است که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و به مصرف مواد مغذی مهم مانند کلسیم توجه کنید. اگر از حساسیت به شیر رنج می برید، پس باید به آنچه می خورید دقت کنید. حتی کوچکترین مقدار آن می تواند باعث واکنش های آلرژیک از خارش گلو گرفته تا اسهال و حتی ایست گردش خون شود.

در این مقاله اصول اولیه را در مورد آنچه که در بدن با آلرژی به شیر اتفاق می‌افتد، علائمی که نشان می‌دهد و چگونه می‌توانید در صورت داشتن آلرژی رژیم غذایی خود را تغییر دهید، بخوانید. علاوه بر این، در اینجا مواردی است که هنگام حساسیت به شیر مربوط به نوزاد و کودک باید به آن توجه کنید.

حساسیت به شیر

حساسیت به شیر چیست؟

آلرژی به پروتئین شیر گاو، CMPA، یکی از شایع ترین آلرژی های غذایی در جهان است. نوزادان و کودکان زیر پنج سال به ویژه تحت تأثیر قرار می گیرند. در دوران کودکی یا نوجوانی، آلرژی اغلب ناپدید می شود – اما نه همیشه.

آلرژی همیشه واکنش سیستم ایمنی بدن به آلرژن ها است، یعنی به مواد خاصی که بدن به اشتباه آنها را خطرناک می داند. در مورد حساسیت به شیر، پروتئین های موجود در شیر گاو است. بیشتر این پروتئین ها متعلق به کازئین ها هستند که در قسمت جامد شیر و پروتئین های آب پنیر وجود دارند. آلرژن های شیر نیز در محصولات لبنی مانند پنیر، پنیر دلمه، ماست و خامه یافت می شود.

گرما می تواند پروتئین آب پنیر را از بین ببرد، اما بیشتر افراد به انواع آلرژن های شیر حساسیت دارند و بیشتر آنها در برابر حرارت مقاوم هستند. بنابراین، در بیشتر موارد، جوشاندن شیر از قبل یا خرید غذاهای فرآوری شده، شما را از حساسیت به شیر محافظت نمی کند.

آلرژی به شیر چگونه ایجاد می شود؟

دانشمندان هنوز نمی توانند دقیقا بگویند آلرژی چگونه ایجاد می شود. آنچه واضح است این است که سیستم ایمنی بدن ما در صورت بروز آلرژی واکنش های اشتباهی را ایجاد می کند. ترکیب فلور روده، یعنی باکتری های موجود در روده ما، به عنوان یک علت احتمالی ذکر شده است.

همچنین استعداد ژنتیکی نیز نقش دارد. اگر یکی از والدین یا هر دوی آنها آلرژی، آسم یا نورودرماتیت داشته باشند، خطر ابتلا به آلرژی غذایی مانند آلرژی به شیر گاو در کودکان بیشتر است.

در هنگام حساسیت به شیر در بدن چه اتفاقی می افتد؟

در صورت بروز aplv یا آلرژی به پروتئین های شیر گاو، بدن تعداد بیشتری از آنتی بادی های به اصطلاح IgE تولید می کند. آنتی‌بادی‌ها باعث می‌شوند سلول‌های سیستم ایمنی هنگام ورود ماده حساسیت‌زا به بدن، ماده پیام‌رسان هیستامین را آزاد کنند. هیستامین باعث التهاب غشاهای مخاطی و در نتیجه واکنش های آلرژیک معمولی می شود.

مهم: آلرژی به شیر، عدم تحمل لاکتوز نیست و این دو بیماری باید متفاوت تشخیص داده شوند و درمان شوند. در عدم تحمل لاکتوز، روده ها در پردازش قند شیر (لاکتوز) مشکل دارند. برخلاف آلرژی، عدم تحمل لاکتوز تقریباً به طور انحصاری خود را با اختلالات دستگاه گوارش مانند نفخ و اسهال نشان می دهد.

حساسیت به شیر در نوزادان و کودکان

آلرژی به شیر شایع ترین شکل آلرژی غذایی در نوزادان و کودکان خردسال است. اولین واکنش‌ها معمولاً زمانی ظاهر می‌شوند که پس از شیردهی، غذاهای جامد را وارد رژیم غذایی کودک خود می‌کنید. در موارد بسیار نادر، آلرژی می تواند در دوران شیردهی خود را نشان دهد.

در بیشتر کودکان، آلرژی به مرور زمان از بین می رود. مطالعه ای روی نزدیک به 300 کودک نشان داد که 50 درصد از کودکان تا پنج سالگی حساسیت به شیر خود را از دست داده اند. در مطالعات دیگر، 80 درصد از کودکان تا سن مدرسه بدون علامت بودند. با این حال، اگر آلرژی تا بزرگسالی ادامه یابد، اغلب در طول زندگی وجود دارد.

خوب است بدانید: بسیاری از کودکانی که به شیر حساسیت دارند، آلرژی های دیگری نیز دارند. آلرژی به شیر اغلب اولین چیزی است که ایجاد می شود. آلرژی غذایی نیز اغلب با نورودرماتیت همراه است.

چه چیزی باعث ایجاد حساسیت به شیر گاو می شود؟

شیر ویتامین های ضروری مانند ویتامین B12 و ویتامین B2 و همچنین مواد معدنی مانند منیزیم، آهن و روی را فراهم می کند. اما بیش از همه تامین کننده اصلی کلسیم است. به لطف کلسیم موجود در آن، شیر به حفظ تراکم استخوان با افزایش سن کمک می کند، که از ما در برابر پوکی استخوان و شکستگی استخوان محافظت می کند. با این حال، مانند همه غذاها، شیر فقط حاوی مقادیر بسیار کمی ویتامین D است – محصولات لبنی نمی توانند نیاز شما به ویتامین D را از نور خورشید تامین کنند.

خوب است بدانید: اگر میزان چربی شیر کاهش یابد، میزان مواد مغذی آن نیز کاهش می یابد. بنابراین شیر کم چرب نه تنها حاوی چربی کمتری است، بلکه برای مثال، آهن و ویتامین A کمتری نیز دارد.

شیر 90 درصد آب است و بقیه آن از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات هایی به شکل لاکتوز تشکیل شده است. چربی های موجود در آن عمدتاً اسیدهای چرب اشباع هستند که فقط باید بخش کوچکی از رژیم غذایی باشد. از سوی دیگر، بدن می تواند به خوبی از پروتئین های شیر استفاده کند.

آلرژی به شیر چگونه خود را نشان می دهد؟ (علائم)

آلرژن های شیر اغلب باعث واکنش های قوی تا بسیار قوی و بسیار متفاوت می شوند. آلرژی به شیر و علائم آن می تواند نه تنها در دهان و دستگاه گوارش، بلکه در پوست و دستگاه تنفسی نیز ظاهر شود.

  • تنفسی: مشکل در تنفس، سرفه، آبریزش بینی، ورم حنجره.
  • پوست: کهیر، تورم ناگهانی (آنژیوادم)، خارش
  • دهان: تورم اطراف دهان
  • دستگاه گوارش: تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال.

آلرژی به شیر چگونه خود را نشان می دهد؟ (علائم)

علائم غیر اختصاصی حساسیت به شیر مانند خستگی نیز ممکن است نشان دهنده حساسیت به شیر باشد. علائم معمولا مدت کوتاهی پس از مصرف شیر ظاهر می شود.

برخی از افراد گهگاه علائم جدی آلرژی به شیر را تجربه می کنند: آنچه که شوک آنافیلاکسی نامیده می شود، همچنین به عنوان آنافیلاکسی شناخته می شود، جدی ترین شکل واکنش آلرژیک. شوک می تواند باعث تنگی نفس، ضربان قلب سریع، سرگیجه و مشکلات گردش خون، حتی از دست دادن هوشیاری شود و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. آلرژی به شیر گاو باعث ایجاد ده تا بیست درصد شوک آنافیلاکسی ناشی از غذا می شود.

مقالات دیگر: تشخیص و درمان آنافیلاکسی

در برابر حساسیت به شیر چه کنیم؟

اگر آلرژی به شیر شما تشخیص داده شده است، تنها یک گزینه درمانی واقعی وجود دارد: باید شیر و محصولات لبنی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. تاکنون هیچ درمانی برای vpa پیدا نشده است.

اما چند نکته را باید در نظر گرفت. برای مثال، شیر در بسیاری از سس‌ها، شیرینی‌ها و محصولات مصرفی روزمره وجود دارد و حتی مقادیر کم آن می‌تواند علائم را در مبتلایان به آلرژی ایجاد کند. در مقابل، اگر شیر نمی خورید، مواد مغذی مانند کلسیم باید از منابع دیگر دریافت شوند.

مهم: داروها همچنین ممکن است حاوی شیر و اجزای شیر باشند. از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

عکس دکتر سید قوام الدین تولایی

کلینیک تخصصی خورشید

 آزمایشگاه تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در محل کلینیک  به منظور رفاه  مراجعین راه اندازی شد و قادر به نمونه گیری جهت انجام کلیه آزمایشات و  تست های تشخیصی تخصصی RIDA، تشخیص آلرژی های غذایی، آسم و رینیت و سایر تست های تخصصی می باشد.
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

Call Now Button