کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام حساسیت پوستی اینستاگرام حساسیت به سیر (آیا درمان دارد؟)

حساسیت به سیر (آیا درمان دارد؟)

حساسیت به سیر حساسیت به سیر، یک نوع آلرژی بوده که در افراد گوناگون، به شکل‌های مختلفی بروز پیدا می کند. به عنوان مثال، ممکن است علاوه بر سیر خام، به اشکال مختلف سیر مانند سیر پخته و یا تربچه، تره فرنگی، پیاز، پودر سیر، موسیر و… نیز، حساسیت داشته باشید. حساسیت و آلرژی به سیر، در شکل‌های مختلفی، مانند تحریک جوش های پوستی خارش دار و یا مشکلات گوارشی مانند احساس ناراحتی در ناحیه شکم، اسهال و یا سوء هاضمه بروز خواهد کرد. هنگامی که به سیر حساسیت دارید، سیستم ایمنی بدن شما، سیر را به عنوان یک عامل مضر و بیگانه شناسایی کرده و با تولید سلول های دفاعی و یا همان آنتی بادی ها، با آن مبارزه می کند؛ این واکنش مخرب ایمنی ممکن است در مدت زمان دو ساعت بعد از خوردن و یا لمس کردن سیر، در بدن اتفاق بیفتد.

حساسیت به سیر

علائم حساسیت به سیر

واکنش آلرژیکی که در بدن به دلیل حساسیت به سیر رخ داده است، خود را به شکل علائم مختلفی نشان می دهد که از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• التهابات پوستی
  • کهیر
  • احساس مور مور شدن لب ها، دهان و یا زبان
  • گرفتگی و یا  گرفتگی بینی یا آبریزش بینی
  • بینی
  • خارش بینی
  • عطسه
  • دمای بدن بالا
  • خارش یا آبریزش چشم
  • تنگی نفس یا خس خس کردن سینه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • گرفتگی معده

و …

علائم آلرژی به سیر، از زمان مصرف سیر برای مدت چند ساعت و یا حتی چند روز، در بدن فرد باقی مانده و این موضوع، با میزان مصرف سیر، رابطه مستقیمی دارد.

درمان حساسیت به سیر

سیر که به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی با ارزش دارویی بالا شناخته شده است، برای افرادی که نسبت به سیر حساسیت دارند، یک ماده مخرب و مضر به حساب می آید. به همین جهت، شاید بهترین درمان برای حساسیت به سیر را بتوان حذف کردن آن از رژیم غذایی در نظر گرفت و برای دریافت خواص بالای سیر نیز، گیاهان دارویی دیگری را جایگزین کرد. همچنین هنگام خرید برای تهیه و آماده سازی و حین خرید انواع سوپ، سس ها و غذاهایی منجمد شده، باید به خوبی برچسب مشخصات آن ها را مطالعه کرده و از این که این مواد غذایی، حاوی سیر نیستند، اطمینان حاصل کنید.

راهکار درمانی دیگر برای درمان حساسیت به سیر، توصیه به پختن سیر است؛ چرا که در این حالت، پروتئین آلین لیاز موجود در سیر، که عامل اصلی حساسیت به سیر و شروع واکنش آلرژیک شناخته شده است، تحت تاثیر حرارت قرار گرفته و غیر فعال می شود. همچنین، مصرف مقدار کمی سیر پخته شده در وعده‌های غذایی، واکنش شدید آلرژیک بدن را درپی نخواهد داشت.

استفاده از دارو برای درمان حساسیت به سیر :

داروهای مختلفی نیز، برای درمان حساسیت به سیر وجود دارد که در میان آن ها می توان به قرص آنتی هیستامین اشاره کرد؛ این قرص با کاهش تولید هیستامین ها، به تسکین درد و کاهش علائم آلرژی شما کمک می کند. افزون بر قرص آنتی هیستامین، مکمل های بروملین و کورستین نیز، از خواص ضد التهابی برخوردار بوده و برای درمان آلرژی به سیر، کمک کننده هستند.

عوارض ناشی از حساسیت به سیر ❌

میزان حساسیت به سیر در افراد مختلف، متفاوت بوده و ممکن است عده ای حتی با تنفس آن نیز، دچار مشکل و یا حمله آسم آلرژی شود که این حمله آلرژی، شامل علائم مختلفی شامل تنگی نفس، خس خس و یا سرفه خواهد بود. برای رفع این مشکل می توانید با مشورت پزشک، داروهای آسم و آلرژی را مصرف کنید که علائم آلرژی را در شما بهبود بخشیده و دیگر نگرانی برای این موضوع نخواهید داشت.

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است در اثر حساسیت به سیر تجربه کنید، آنافلاکسی است که یک واکنش آلرژیک شدید بوده و می تواند به طور بالقوه، کشنده و خطرناک باشد. این گونه واکنش شدید در حساسیت به سیر، بسیار نادر بوده و علائمی مانند نبض سریع، فشار خون پایین، تورم در ناحیه گلو، تنگ شدن راه های تنفسی، سرگیجه و یا سردرگمی، سبکی سر، از دست دادن هوشیاری و مواردی از این قبیل است. در این حالت، باید به پزشک مراجعه کرده تا با مصرف داروهای لازم مانند آنتی هیستامین، کورتیکواستروئیدها، داروهای برطرف کننده آلرژی و …، علائم خود را رفع کرده و سلامتی خود را بازیابید.

یازده − دو =