کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام آلرژی و حساسیت به حیوانات خانگی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

آلرژی و حساسیت به حیوانات خانگی

یکی از انواع آلرژی های شایع که در افراد دیده می شود آلرژی نسبت به حیوانات خانگی است که می تواند با نشانه های گوناگونی همراه باشد.حساسیت یا آلرژی به حیوانات خانگی یک واکنش آلرژیک محسوب می شود که بر اثر وجود پروتئین های موجود در سلول های پوست بزاق حیوانات وجود دارد، بروز می کند.

هم چنین در برخی موارد ممکن است که واکنش های آلرژی بر اثر دلایل دیگر در فرد بروز کنند و با آلرژی نسبت به حیوان خانگی اشتباه گرفته شوند. مسئله ای که وجود دارد این است که آلرژی نسبت به حیوانات خانگی با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟ ما در این مقاله قصد داریم در خصوص علائم و نشانه های آلرژی نسبت به حیوانات خانگی و روش های درمانی آن اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آلرژی-به-حیوانات-خانگی

 آلرژی یا حساسیت به حیوانات چیست؟

همان طور که گفته شد حساسیت و آلرژی به حیوانات خانگی نوعی واکنش آلرژیک در بدن محسوب می شود که اغلب بر اثر پروتئین های موجود در سلول های موجود در پوست یا ادارار حیوانات به وجود می آید و ممکن است مشکلاتی نظیر آبریزش بینی و خس خس سینه را به همراه داشته باشد. می توان گفت که شایع ترین نوع آلرژی نسبت به حیوانات خانگی نسبت به سگ و گربه مشاهده می گردد. توصیه می شود که در صورت مشاهده علائم آلرژی به حیوانات خانگی برای پیشگیری از آن در معرض حیوانات قرار نگیرید. همچنین در برخی موارد ممکن است به درمان های دارویی و دارو درمانی نیز نیاز باشد که این موارد توسط پزشک توصیه می گردد.

مقالات د یگر: حساسیت دارویی

علت آلرژی به حیوانات

اگر بخواهیم به طور کلی در خصوص علت آلرژی نسب به حیوانات خانگی بگوییم، در واقع این واکنش آلرژیک نسبت به حیوانات زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن فرد نسبت به ماده ای در بدن حیوان خانگی دچار واکنش شود. در برخی موارد نیز ممکن است که این گونه از واکنش های آلرژی بر اثر پوست مرده یا شوره ای که از بدن حیوان ریخته می شود به وجود بیاید.

به طور دقیق تر سیستم ایمنی بدن در هنگام قرار گرفتن در معرض موارد حساسیت زا  به تولید آنتی بادی جهت محافظت در برابر عفونت ها و مهاجمان نا خواسته می پردازد. در پی ورود آلرژن ها به بدن سیستم ایمنی بدن در پاسخ به آلرژن ها یک واکنش التهابی در مسیر های تنفسی ایجاد می کند. در برخی موارد ممکن است قرار گرفتن طولانی مدت در برابر آلرژن ها موجب التهاب مداوم مسیر تنفسی فرد گردد و مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاید.

علائم آلرژی به حیوانات

علائم-آلرژی-به-حیوانات

بروز آلرژی و حساسیت نسبت به حیوانات ممکن است که با برخی علائم همراه باشد که این علائم ناشی از التهاب مجاری تنفسی می باشد. همان طور که گفته شد در صورت مشاهده این علائم می بایست جهت پیشگیری از آن از حیوانات خانگی دوری نمایید. برخی از علائم آلرژی نسبت به حیوانات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عطسه
  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • بیدار شدن مکرر
  • فشار و درد در صورت
  • خارش بینی
  • خارش گلو و سقف دهان
  • تورم پوست
  • تغییر رنگ پوست زیر چشم
  • خارش چشم
  • قرمز شدن چشم
  • خارش پوست
  • کهیر ( برآمدگی های قرمز)
  • اگزما
  • سرفه

هم چنین این گونه آلرژی در برخی افراد می تواند موجب شدت آسم شود و با علائم زیر همراه باشد:

  • درد در قفسه سینه
  • مشکلات تنفسی
  • تنفس دشوار
  • خس خس در هنگام بازدم
  • تنگی نفس در هنگام خواب

حساسیت به حیوانات خانگی چه عوارضی را به همراه دارد؟

عدم درمان حساسیت نسبت به حیوانات خانگی ممکن است با برخی عوارض همراه باشد به همین منظور نیز توصیه می شود که در صورت مشاهده علائم آلرژی به پیشگیری و درمان آن بپردازید.

برخی از از عوارض آن شامل موارد زیر است:

درمان دیر هنگام و عدم پیشگیری از آلرژی نسبت به حیوانات می تواند موجب التهاب مزمن بافت های مجاری بینی گردد که این مسئله منجر به مسدود شدن حفره های متصل به مجاری بینی می شود. همچنین در برخی موارد نیز ممکن است زمینه ساز بروز عفونت باکتریایی در سینوس ها شود و مشکلاتی نظیر سینوزیت را به دنبال داشته باشد.

در افراد دارای آسم آلرژی نسبت به حیوانات ممکن است موجب حملات آسم شود و به مراقبت فوری نیاز داشته باشند.

درمان آلرژی به حیوانات

در وهله اول پس از تشخیص علت دقیق آلرژی نسبت به حیوانات پس از انجام آزمایش های لازم، اولین راه درمان دوری از قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی است. در هنگام تشخیص آلرژی می بایست تا جای ممکن قرار گرفتن در معرض حیوانات خانگی را به حداقل خود برسانید تا واکنش های آلرژیک شما کاهش پیدا کنند.

هم چنین در برخی موارد نیز پزشک مصرف برخی دارو های درمان حساسیت به حیوانات خانگی نظیر آنتی هیستامین و کورتیکواستروئید را توصیه می کند. مصرف این دارو ها توسط تجویز پزشک می تواند در کاهش واکنش های آلرژیک بسیار کمک کننده و مصرف باشد. هم چنین شستشوی بینی با استفاده از سرنگ و محلول آب و نمک برای شستن مخاط و محرک های بینی بسیار موثر است.

ایمونوتراپی نیز یکی از روش های درمانی برای درمان حساسیت نسبت به حیوانات خانگی است که در طی آن با استفاده از تزریقات آلرژی به بدن خود آموزش می دهید که نسبت به آلرژن ها حساس نباشد. انجام این روش درمانی در طولانی مدت منجر به برطرف شدن واکنش های حساسیتی بدن شما می شود و بسیار کمک کننده است.

عکس دکتر سید قوام الدین تولایی

کلینیک تخصصی خورشید

 آزمایشگاه تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در محل کلینیک  به منظور رفاه  مراجعین راه اندازی شد و قادر به نمونه گیری جهت انجام کلیه آزمایشات و  تست های تشخیصی تخصصی RIDA، تشخیص آلرژی های غذایی، آسم و رینیت و سایر تست های تخصصی می باشد.
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

Call Now Button