کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آلرژی اینستاگرام حساسیت به آجیل (علل و روش های درمان)

حساسیت به آجیل (علل و روش های درمان)

یکی از رایج‌ترین نوع آلرژی، حساسیت به آجیل است که معمولا در کودکان و بزرگسالان شایع است. با نزدیک شدن به عید نوروز، مصرف آجیل و مغزها افزایش می‌یابد و بنابراین افراد مبتلا به این آلرژی در معرض خطر قرار می‌گیرند. در صورت غفلت یا عدم اطلاع از این حساسیت در کودکان مبتلا، جانشان در خطر قرار می‌گیرد و علائم ناراحت کننده‌ای در آنها ایجاد می‌شود. شما ممکن است نمی‌دانید که حساسیت به آجیل علائم چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

حساسیت به آجیل چیست؟

آلرژی به آجیل یکی از انواع حساسیت‌هاست که با مصرف مقادیر کمی از انواع مغزها و آجیل‌ها، واکنش‌های آلرژیک در فرد را ایجاد می‌کند. در این نوع حساسیت، سیستم ایمنی بدن به پروتئین موجود در آجیل بیش‌ازاندازه حساسیت نشان می‌دهد و آن را به عنوان یک ماده مضر تشخیص می‌دهد. به همین دلیل، با ترشح هیستامین‌ها، سیستم ایمنی بدن به مبارزه با مواد آلرژی‌زا می‌پردازد.

حساسیت به آجیل و درمان آن

مصرف هر شکلی از آجیل ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود. در بسیاری از موارد، حتی دست زدن به آجیل و یا بو کردن آن نیز می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. اگرچه آلرژی به آجیل بیشتر در نوزادان و کودکان شایع است، اما بزرگسالانی نیز وجود دارند که به برخی از انواع آجیل‌ها آلرژی دارند.

علائم

حساسیت به آجیل ممکن است با علائم خفیف و یا علائم شدید و خطرناک همراه باشد. در ادامه با رایج‌ترین علائم حساسیت به آجیل آشنا خواهید شد.

علائم خفیف حساسیت به آجیل:

• کهیر
  • جوش
  • تورم صورت، لب‌ها و چشم
  • آبریزش بینی
  • درد معده

علائم شدید و خطرناک حساسیت به آجیل:

• متورم شدن زبان
  • متورم شدن گلو
  • مشکل در صحبت کردن
  • تغییر کردن صدا
  • سرفه مداوم
  • غش
  • رنگ‌پریدگی

روش تشخیص حساسیت به آجیل

برای تشخیص حساسیت به آجیل، ابتدا بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با پرسش سوالاتی درباره علائم و واکنش‌های آلرژیک، غذاهای مصرفی و سابقه حساسیت شما، تلاش می‌کند تا تشخیصی دقیق برای حساسیت شما بیابد. سپس، برای تشخیص دقیق‌تر، پزشک شما را به یک متخصص ایمونولوژی ارجاع خواهد داد.

متخصص ایمونولوژی برای تشخیص حساسیت به آجیل از آزمایش‌های مختلفی استفاده می‌کند. تست خراش پوستی و آزمایش خون از مهم‌ترین آزمایش‌هایی هستند که برای تشخیص حساسیت به آجیل انجام می‌شوند. با انجام این آزمایش‌ها، می‌توان به‌طور دقیق نوع آجیلی که باعث حساسیت شما می‌شود و شدت حساسیت شما را تشخیص داد.

روش های درمان حساسیت به آجیل

درمان آلرژی غذایی یکی از چالش‌هایی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد مبتلا به این حالت، مشکل ساز باشد. تنها روش مطلق برای درمان آلرژی غذایی، حذف کامل آلرژن از رژیم غذایی شماست. این روش ممکن است برای برخی افراد چالش‌برانگیز باشد، اما تضمینی برای کاهش علائم آلرژی و جلوگیری از وقوع واکنش‌های آلرژیک است.

بیشتر بخوانید: حساسیت های غذایی

هرچند که درمان مطلق آلرژی غذایی با حذف کامل آلرژن از رژیم غذایی، به نظر می‌رسد که تنها راه حل برای درمان این حالت است؛ اما در برخی موارد، استفاده از داروهای تسکین آلرژی نیز می‌تواند به کنترل علائم آلرژی و بهبود وضعیت بیمار کمک کند. در واقع، داروهای تسکین آلرژی طبیعی وجود دارند که می‌توانید برای بهبود علائم آلرژی به بادام زمینی، از آنها استفاده کنید.

به هرحال، در صورت مشاهده هرگونه علائم حساسیت یا آلرژی به غذاهای مختلف، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید و برنامه درمانی مناسبی را برای خود تنظیم کنید. توجه به نکاتی مانند بررسی برچسب مواد غذایی، مراقبت از تمیزی و بهداشت دست‌ها، و استفاده از داروهای تسکین آلرژی در صورت لزوم، می‌تواند به بهبود وضعیت بیمار کمک کند.

اجیل

6 نکته مهم

چند نکته مهم در مورد حساسیت به آجیل وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

1. قبل از مصرف هر نوع ماده غذایی، برچسب روی آن را با دقت مطالعه کنید تا از وجود آجیل در آن مطلع شوید.
  2. مراقب ظروف، چاقو و چنگال‌های آغشته به آجیل باشید تا جلوی احتمال آلرژی را بگیرید.
  3. در دید و بازدیدهای عید نوروز به بوسیدن افرادی که آجیل خورده‌اند، توجه نمایید. حتی دست دادن با فردی که آجیل در دستش باقی‌مانده، می‌تواند منجر به بروز آلرژی شود.
  4. در رستوران‌ها و مهمانی‌ها، مراقب مصرف انواع سس‌ها و غذاهای جدید باشید.
  5. اگر با حساسیت به آجیل مواجه هستید، همیشه تزریق کننده آدرنالین را همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید برای درمان واکنش‌های آلرژیک، از آن استفاده کنید.
  6. در هر جایی که می‌روید، به افراد اطراف اعلام کنید که شما یا کودک شما به آجیل حساسیت دارید تا از دادن آجیل به شما یا کودک شما جلوگیری شود. همچنین، نزدیک شدن به سایر کودکان و افرادی که آجیل خورده‌اند، برای شما خطرناک است.