کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام مقالات اینستاگرام بیماری سلیاک وانواع آن + راه های درمان

بیماری سلیاک وانواع آن + راه های درمان

مشخصات بالینی بیماری سلیاک در طول زمان تغییر کرده و علائم متعدد و متنوع هستند. بیماری سلیاک دیگر منحصراً با اختلالات گوارشی مشخص نمی شود. علائم از سردرد گرفته تا کمبود آهن و اختلال باروری متغیر است. علائم بیماری سلیاک با اسهال، کاهش وزن، خستگی، نفخ، درد معده، حالت تهوع و در کودکان اختلالات رشد آشکار می شود. در چند مورد، شرایط مرتبط با بیماری سلیاک ظاهر می شود: کم خونی و کمبود آهن، پوکی استخوان، آمنوره، کمبود ویتامین و مواد معدنی، درماتیت هرپتی فرمیس دورینگ، اختلالات باروری، عدم تحمل لاکتوز. بیماری های خودایمنی مانند دیابت نوع 1، بیماری کبد و بیماری تیروئید می توانند نشانه های احتمالی بیماری سلیاک باشند.

بیماری سلیاک

علائم بیماری سلیاک

گوارشی

• نفخ

خارج روده ای

• کم خونی ناشی از کمبود آهن، ویتامین B12 یا ویتامین B9
  • پوکی استخوان و هیپوپلازی مینای دندان
  • خونریزی (کمبود ویتامین K)
  • اختلالات عصبی
  • آتروفی، کزاز
  • اختلالات باروری
  • سقط جنین
  • افزایش ترانس آمینازها
  • درماتیت هرپتی فرمیس دورینگ

عمومی

• اختلالات رشد
  • تاخیر بلوغ
  • ضعف، خستگی
  • نفخ

اشکال بالینی بیماری سلیاک

به دلیل ناهمگونی علائم، بیماری سلیاک بر اساس معیارهای مربوط به اشکال مختلف بالینی تعریف می شود.

کلاسیک

علائم مشخصه به ویژه در کودکان ظاهر می شود

بیماری سلیاک کلاسیک، که قبلاً بیماری سلیاک معمولی نامیده می شد، در کودکان خردسال، معمولاً چند ماه پس از از شیر گرفتن ایجاد می شود. این بیماری با علائم مشخصه سوء جذب ظاهر می شود: اسهال مزمن، اختلالات رشد، بی اشتهایی، حالت تهوع و نفخ. در این نوع بیماران، اتوآنتی بادی‌هایی که علیه اندومیزیوم و ضد ترانس گلوتامیناز بافتی هدایت می‌شوند را می‌توان نشان داد. به این تغییرات بافتی غشاهای مخاطی روده کوچک اضافه شده است

علامت دار

تنوع علائم، دشواری تشخیص را افزایش می دهد

بیماری سلیاک علامتی که قبلاً بیماری آتیپیک نامیده می شد، بعداً با علائم غیر گوارشی مانند کم خونی همراه با کمبود آهن، افزایش ترانس آمینازهای کبدی، دردهای مکرر شکمی، هیپوپلازی مینای دندان، درماتیت هرپتی فرمیس دورینگ و اختلالات رشد در سنین مدرسه ظاهر می شود. تجزیه و تحلیل های بیولوژیکی آنتی بادی های مشخصه بیماری سلیاک را نشان می دهد و غشاهای مخاطی روده کوچک تغییرات مشخصه ای را نشان می دهد.

تحت بالینی

کشف اتفاقی، بدون هیچ گونه اختلال قابل مشاهده

بیماری سلیاک تحت بالینی که قبلاً بدون علامت یا خاموش نامیده می شد، به طور اتفاقی در بیماران بدون علامت و به دنبال آنالیزهای سرولوژیکی که حضور مثبت آنتی بادی ها را نشان می دهد، کشف می شود. همچنین تغییرات بافتی در مخاط روده کوچک وجود دارد. در بسیاری از موارد، علائم فقط در ظاهر پنهان هستند. به محض معرفی یک رژیم غذایی بدون گلوتن، می توانیم شاهد بهبود توانایی های جسمی و ذهنی باشیم.

بالقوه

این نام عمدتاً مربوط به افرادی است که از بیماری های خود ایمنی رنج می برند

ما تحت عنوان بیماری سلیاک بالقوه، که قبلاً بیماری سلیاک نهفته نامیده می‌شد، طبقه‌بندی می‌کنیم، همه مواردی که نشانگرهای سرولوژیکی مثبت را نشان می‌دهند در حالی که به‌طور موازی، بیوپسی روده طبیعی است. این افراد برای تشخیص زودهنگام آتروفی پرزهای احتمالی باید تحت نظر باشند. بیماری سلیاک اغلب در افرادی که دارای شرایط خودایمنی هستند، مانند دیابت نوع 1، تیروئیدیت، سندرم داون، ترنر و ویلیامز یا کمبود IgA تشخیص داده می شود.

مقاوم به درمان

رژیم بدون گلوتن هیچ بهبودی به همراه ندارد

در بخش بسیار کمی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک (تقریباً 0.5٪)، علیرغم رعایت رژیم غذایی سخت بدون گلوتن، سیر تکاملی به سمت بیماری سلیاک مقاوم به درمان وجود دارد.

تشخیص

در صورت مشکوک بودن به بیماری سلیاک، آنتی بادی های اختصاصی سلیاک باید در خون اندازه گیری شوند. اینها آنتی بادی های IgA ترانس گلوتامیناز بافتی یا آنتی بادی های IgA اندومیزیال و همچنین ایمونوگلوبولین تام A هستند. تنها در صورتی که IgA کل کم یا غیرقابل تشخیص باشد، باید تعیین آنتی بادی مبتنی بر IgG به عنوان مرحله دوم در نظر گرفته شود. یک آزمایش تشخیصی اضافی معمولاً بیوپسی روده کوچک (برداشتن بافت) برای تأیید بیماری سلیاک است. عدم تحمل لاکتوز یا پوکی استخوان می تواند به عنوان یک نتیجه از بیماری سلیاک که (برای مدت طولانی) شناسایی نشده است ظاهر شود.

مقالات دیگر: حساسیت های غذایی

درمان

تنها درمان شناخته شده برای بیماری سلیاک این است که مادام العمر به شدت بدون گلوتن غذا بخورید. اگر آنها از گلوتن اجتناب کنند، افراد مبتلا به طور کلی می توانند یک زندگی سالم و بدون مشکل داشته باشند.

غذاهایی که باید به شدت از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

گندم، چاودار، جو،، گندم سبز، امر، تریتیکاله، اینکورن (امل کوچک) و تمام غذاهای تهیه شده از آنها (مانند نان، بیسکویت، ماکارونی، سس های آردی و غیره).

مقادیر کمی جو دوسر بدون گلوتن (غیر آلوده به گندم، چاودار، جو یا املا) برای اکثر افراد مبتلا قابل قبول است. پزشک خانواده یا متخصص گوارش می تواند اطلاعات بیشتری در این مورد به شما بدهد.

غذاهای بدون گلوتن عبارتند از:

• سیب زمینی، ذرت، برنج، گندم سیاه، کینوآ، آمارانت، ارزن و حبوبات.
  • غذاهای آماده مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر و لبنیات، سبزیجات، میوه ها، روغن های گیاهی و شکر نیز مناسب هستند.

خواندن اظهارنامه کالاهای تمام شده مهم است. باید به وضوح بیان کند که آیا محصول حاوی گلوتن است یا خیر.

مجموعه گسترده ای از غذاهای ویژه بدون گلوتن در بازار موجود است. افراد مبتلا می توانند با استفاده از برچسب کیفیت آلرژی و نماد “بدون گلوتن” راه خود را پیدا کنند.

هفت + شش =