کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام آسم اینستاگرام همه چیز درباره بیماری آسم
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

همه چیز درباره بیماری آسم

بیماری آسم یا تنگی نفس از جمله بیماری هایی است که از دیرباز بسیاری از افراد را به خود درگیر ساخته است. از جمله مهم ترین نکاتی که در این زمینه وجود دارد این است که علت دقیق و ریشه اصلی آن مشخص نیست.

صرفا تنها نکته ای که از سوی متخصصین این حوزه عنوان می شود این است احتمالا عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری اثر گذار است و بعد ها نیز عوامل دیگر یا بیماری هایی که در طول زندگی رخ می دهد موجب می شود که این بیماری در افراد پدید آید. در حالت کلی این بیماری می تواند با پیشگیری و کنترل مهار شود و میزان مشکلاتی که برای افراد پدید می آورد را محدود کرد.

بیماری آسم یا تنگی نفس نفس چیست؟

بیماری آسم چیست؟

بیماری آسم یک بیماری مزمن مجاری تنفسی است که موجب ایجاد علائم و نشانه هایی می شود که گاها شدید و گاها خفیف است. شدت و ضعف علائم کاملا وابسته به میزان و حدّت بیماری است.

در واقع به بیانی دیگر زمانی که بیماری تا حد زیادی پیشروی کرده باشد علائم آن نمود بیشتری خواهد داشت.

تعداد دفعاتی که علائم بروز و ظهور داشته باشند نیز بیشتر خواهد شد. مشکلی که در این بیماری وجود دارد این است که مجاری تنفسی که ریه و سایر اعضای ان محسوب می شوند ملتهب می شوند و شکل طبیعی خود را از دست می دهند و باریک تر می شوند و همین عامل سبب می شود که تنفس دشوار شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت آسم و آلرژی چه می باشد؟

علائم بیماری آسم

از مهم ترین علائمی که نشانگر بیماری آسم است از این قرار می باشد:

  • تنگ شدن مجاری تنفسی و دشواری در عمل تنفس؛ این عارضه از مهم ترین علائمی است که نشانگر این بیماری در افراد می باشد.
  • سرفه کردن و خس خس در تنفس؛ این عارضه مخصوصا در شرایطی خاص بیشتر می شود. مثل زمانی که ورزش می کنند یا فعالیت های بدنشان بیش از حد معمول است.
  • درد در ناحیه قفسه سینه؛ زمانی که افراد با حملات آسمی مواجه می شوند درد هایی در نواحی سینه تجربه می کنند که برایشان قابل تحمل نخواهد بود.
  • فشار در نواحی قفسه

*در برخی از افراد این علائم کاملا بروز دارد و برخی از افراد یک یا دو تا از این علائم را دارند.

علائم آسم خفیف در بزرگسالان

از مهم ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که علائم و نشانه های آسم در بسیاری از موارد مشابه و مشترک است. اما تفاوتی که در بین افراد وجود دارد این است که شدت و ضعف بیماری آسم تعیین می کند که علائم بیماری تا چه حد بروز و ظهور داشته باشد.

علائم خفیف آسم در بزرگسالان نیز بدین منوال است که تمامی علائمی که در بالا ذکر شد در شرایط سخت و پیچیده بروز پیدا می کند ولی در شرایط عادی این علائم ظاهر نخواهد شد. برای مثال زمانی که افراد ورزش های سنگین می کنند یا اینکه در محیطی آلوده به گرد و خاک قرار می گیرند دچار علائم آسم می شوند اما در شرایط عادی تحریک پذیر نیستند.

آسم

آسم یک وضعیت پیچیده است!

گاهی اوقات، افراد مبتلا علائمی را تجربه می کنند که به عنوان “بی صدا” شناخته می شوند. اینجاست که علائم تنگ شدن مجاری تنفسی منجر به صداهای آشنای آسم مانند خس خس و سرفه نمی شود. اگر شما یا شخصی که با او زندگی می‌کنید، با او کار می‌کنید یا از او مراقبت می‌کنید، علائم خاموشی را تجربه می‌کنید، مهم است که برای یک برنامه اقدام مداوم آسم با پزشک مشورت کنید.

اطرافیان فرد مبتلا به آسم – مانند همکاران، معلمان مدرسه یا مربیان مهدکودک – باید در مورد علائم خاموش بدانند تا در صورت نیاز بتوانند پاسخ دهند. این بیماری می تواند در هر سنی شروع شود و زمانی که در بزرگسالان مسن تر شروع می شود می تواند بیشتر مشکل ساز شود. اگر در کودکی هرگز آسم نداشته اید، تصور نکنید که اکنون امکان بروز علائم وجود ندارد. تنگی نفس یک بخش طبیعی از افزایش سن نیست، همیشه باید توسط پزشک معاینه شود.

اگر مشکوک به این بیماری هستید، باید برای تشخیص حرفه ای به پزشک مراجعه کنید. آن را نادیده نگیرید – اگر آسم دارید، هر چه زودتر آن را تحت کنترل بگیرید، سریعتر می توانید به زندگی کامل و فعال بازگردید.

تنگی قفسه سینه

درد قفسه سینه و سفتی قفسه سینه زمانی اتفاق می‌افتد که باریک شدن راه‌های هوایی، ورود هوا را دشوار می‌کند. این باعث می‌شود قفسه سینه احساس سفت شدن کند. علائم را می توان کنترل کرد یا می تواند بسیار جدی باشد. اما با مدیریت صحیح، افراد مبتلا به زندگی کامل و بدون مهار ادامه می دهند. علائم یک فرد می تواند در طول زمان متفاوت باشد. گاهی اوقات افراد مبتلا به آسم هیچ علامتی ندارند، به خصوص زمانی که آسم آنها به خوبی کنترل شده باشد.

شما ممکن است همه این علائم را داشته باشید یا فقط تعداد کمی را داشته باشید و ممکن است بیایند و بروند. علائم اغلب در شب، صبح زود، یا در حین یا بلافاصله بعد از فعالیت ظاهر می شود. اگر آسم شما به خوبی کنترل شده باشد، فقط باید علائم گهگاهی داشته باشید. اگر علائمی دارید یا دو روز در هفته از مسکن خود استفاده می کنید ممکن است آسم شما تحت کنترل نباشد و باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان قطعی آسم 

از جمله مهم ترین مساله ای که در این بیماری وجود دارد این است که درمانی قطعی برای آن وجود ندارد. از این رو بیماری ای جدی محسوب می شود و باید نسبت به آن حساس بود. مهم ترین اقدامی که باید در این زمینه انجام داد این است که مراقبت هایی برای پیشگیری و جلوگیری از ظاهر شدن علائم این بیماری انجام دهیم. مثل اینکه:

  • از حضور در محل هایی که گرد و خاک هستند دوری کنیم.
  • مراقبت هایی غذایی نیز می تواند در کاهش علائم این بیماری تاثیر گذار باشند. مثلا از غذاهای ادویه دار کمتر استفاده کنیم.
  • استفاده از عطر های ملایم نیز از دیگر مراقبت های لازم است.
  • عدم استفاده از مواد غذایی ای که در ان اسانس وجود دارد
  • عدم استفاده از مواد شوینده، مثل وایتکس یا سایر شویند های الکی و مضر.

برنامه درمانی آسم

هر فردی که مبتلا است باید یک برنامه اقدام برای آسم داشته باشد، یک سند مکتوب که با پزشک خود تکمیل می کنید. اگر شما والدین یا سرپرست یک کودک مبتلا به آسم هستید، باید یک برنامه اقدام آسم را با پزشک کودک خود تکمیل کنید. یک نسخه از این طرح باید به هر بزرگسالی که از فرزند شما مراقبت می کند داده شود.

یک برنامه اقدام آسم مراحل پیشگیری یا مدیریت یک دوره آسم را تشریح می کند. این طرح فقط برای شما یا فرزندتان سفارشی شده است. باید شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده مناسب از داروها
  • هنگامی که شما یا فرزندتان علائم آسم دارید یا اوج جریان خون پایین است، چه اقداماتی باید انجام دهید
  • علائم حمله آسم
  • اختلالات بینی و سینوس ها
  • چه زمانی به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید
  • اطلاعات تماس اضطراری
  • فرم برنامه اقدام آسم را برای خود یا فرزندتان دانلود کنید تا در قرار ملاقات بعدی پزشکی خود ببرید. مدارس ایلینویز موظف هستند برای هر کودک ثبت نام شده مبتلا به آسم، برنامه های اقدام آسم را در پرونده خود داشته باشند.

حتی با مدیریت صحیح، ممکن است هر از گاهی شعله ور شود. هنگامی که شعله ور می شود به آن دوره آسم یا گاهی حمله آسم می گویند.

زمانی که فرد مبتلا به آسم در معرض محرک قرار می گیرد و یکی از علائم هشدار دهنده شعله ور شدن را نشان می دهد، ممکن است یک اپیزود رخ دهد. اینها می تواند شامل سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و سفتی قفسه سینه باشد. برنامه اقدام آسم خود را برای تسکین علائم دنبال کنید. اگر در عرض 10-15 دقیقه بهبود نیافته اند، به علائم اورژانس آسم توجه زیادی داشته باشید.

در پایان مهم ترین نکته ای که از این مقاله برداشت می شود این است که علیرغم اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد اما می توان به مهار علامت های آن پرداخت. بنابراین بهتر است که عوامل زمینه ای عود بیماری را از بین ببرید.

خوشبختانه در این مسیر بهترین کلینیک درمانی آسم و آلرژی بسیاری هستند که می توانند اقدامات لازم جهت درمان این عارضه داشته باشند.

راه های ارتباطی با کلینیک درمانی خورشید خدمات زیبایی و درمانی:

  • آدرس کلینیک: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان خواجه عبدالله انصاری، ابتدای خیابان شهید عراقی، نبش کوچه حق گو، پلاک 11
  • شماره های تماس: 02126301420 و 02126301421
  • آدرس اینستاگرام: khorshid_clinic
  • کانال آپارات: khorshidclinic
  • ایمیل: info@khorshid-allergyclinic.ir

عکس دکتر سید قوام الدین تولایی

کلینیک تخصصی خورشید

 آزمایشگاه تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در محل کلینیک  به منظور رفاه  مراجعین راه اندازی شد و قادر به نمونه گیری جهت انجام کلیه آزمایشات و  تست های تشخیصی تخصصی RIDA، تشخیص آلرژی های غذایی، آسم و رینیت و سایر تست های تخصصی می باشد.
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

Call Now Button