کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام مقالات اینستاگرام اختلالات بینی + سینوس و راه های درمان

اختلالات بینی + سینوس و راه های درمان

بسیاری از بیماری ها می توانند بینی و سینوس های شما را تحت تاثیر قرار دهند. اکثر آنها خفیف هستند، اما زمانی که از یک سرماخوردگی فراتر می روند، می توانند بر سلامتی شما تأثیر بگذارند. در صورت نیاز به درمان تب یونجه، التهاب سینوس، آسیب دیدگی بینی یا نیاز به جراحی، به پزشک متخصص مراجعه کنید. در اینجا لیستی از شایع ترین اختلالات بینی و سینوسی آورده شده است.

گرفتگی بینی: سینوزیت، رینیت، آلرژی و پولیپ بینی

سینوس ها چهار حفره کوچک پر از هوا هستند که در پیشانی و گونه ها قرار دارند. بیشتر اوقات، سینوس‌های ما طبیعی هستند، اما گاهی اوقات ممکن است دچار گرفتگی یا گرفتگی شوند. گرفتگی بینی یک بیماری نیست، بلکه نشانه چیز دیگری است. در ادامه به شایع ترین علل گرفتگی بینی و درمان آن ها می پردازیم.

سینوزیت

سینوزیت عفونت سینوس ها است. دو نوع سینوزیت وجود دارد: حاد و مزمن.

سینوزیت حاد: به سرعت و اغلب پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا ظاهر می شود و چند روز طول می کشد. اغلب با ترشح از بینی، درد در ناحیه سینوس و گاهی حتی درد دندان همراه است. سینوزیت حاد معمولاً نیازی به درمان ندارد، اما گاهی اوقات آنتی بیوتیک ها می توانند کمک کنند.

سینوزیت مزمن: چند هفته طول می کشد و گاهی به دنبال سینوزیت حاد می آید. علائم شامل ترشح از بینی، درد در دندان ها و ناحیه سینوس و از دست دادن نسبی بویایی است. علل آن عبارتند از عفونت مزمن، تجمع مخاط، التهاب، آلرژی، یا مسدود شدن کانال های تخلیه سینوسی.

سینوزیت

درمان سینوزیت

درمان سینوزیت مزمن به علائم شما و علت آنها بستگی دارد. اگر عفونت دارید، آنتی بیوتیک ها می توانند کمک کنند. در برخی موارد، جراحی جزئی باعث باز شدن کانال ها می شود. متخصصان گوش و حلق و بینی ما علائم شما را با شما در میان می گذارند و احتمالاً آزمایش هایی مانند آزمایش خون برای یافتن عفونت، آزمایش آلرژی یا عکس برداری با اشعه ایکس برای تشخیص انسداد انجام می دهند. سپس آنها بهترین درمان های موجود را بر اساس نتایج توصیه می کنند.

رینیت، آلرژی و تب یونجه

رینیت التهاب بینی است. علائم شامل عطسه و آبریزش یا انسداد بینی است. ممکن است دچار خارش یا آبریزش چشم، خارش گلو یا درد و از دست دادن بویایی شوید. دو نوع رینیت وجود دارد: آلرژیک و غیر آلرژیک.

رینیت آلرژیک شایع ترین است و می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله آلرژی به گرد و غبار یا موهای حیوانات خانگی ایجاد شود. همچنین می تواند ناشی از تب یونجه (حساسیت به گرده) باشد. علائم بسته به فصل ممکن است ظاهر شوند و از بین بروند. تشخیص رینیت آلرژیک نسبتاً آسان است و معمولاً کافی است علائم خود را با یک متخصص گوش و حلق و بینی که داخل بینی شما را معاینه می کند در میان بگذارید. او همچنین ممکن است غربالگری آلرژی را با آزمایش پوستی برای کشف منشا آلرژی شما تجویز کند.

درمان رینیت

درمان رینیت آلرژیک به علت علائم و تعداد دفعات بروز آنها بستگی دارد. رینیت آلرژیک را می توان با مصرف آنتی هیستامین های بدون نسخه یا ضد احتقان ها کاهش داد. گاهی اوقات می توان استفاده از اسپری بینی حاوی کورتیکواستروئیدها را توصیه کرد. ما با شما در مورد همه گزینه ها و بهترین درمان ممکن صحبت خواهیم کرد.

رینیت غیر آلرژیک می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله عفونت ویروسی، مصرف غذاهای تند یا گرم، الکل، سیگار یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و همچنین عدم تعادل هورمونی. درمان بستگی به نوع رینیت و منشا آن دارد. رینیت غیر آلرژیک را می توان با مصرف داروهای ضداحتقان بدون نسخه و شستن بینی با محلول نمکی (آب دریا) تسکین داد. در برخی موارد، متخصص گوش و حلق و بینی شما ممکن است یک اسپری بینی برای کمک به تسکین علائم شما تجویز کند.

خونریزی بینی

اگرچه خونریزی بینی گاهی چشمگیر است، اما شایع است و به راحتی در خانه قابل درمان است. آنها به ویژه در کودکان شایع هستند و معمولا با افزایش سن از بین می روند. آنها می توانند در اثر برداشتن بینی، سرماخوردگی، آلرژی و تب یونجه یا حتی آسیب دیدن بینی ایجاد شوند.

نحوه درمان خون دماغ در خانه:

• سر باید به طرف جلو خم شود تا مانع از ریزش خون به داخل دستگاه گوارش و مجاری تنفسی شود.

اگر خونریزی بیش از 20 تا 30 دقیقه ادامه یافت، به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی بینی

خونریزی بینی معمولا جدی نیست، اما اگر به طور مرتب از آن رنج می برید، باید به متخصص مراجعه کنید. درمان خونریزی مزمن بینی به علت آن بستگی دارد. متخصصین گوش و حلق و بینی ما علائم شما و دفعات خونریزی را به منظور درک علل آن و توصیه درمان مناسب برای شما یا فرزندتان مورد بحث قرار خواهند داد.

جراحی بینی (رینوپلاستی)

رینوپلاستی یا جراحی بینی اغلب به عنوان جراحی زیبایی در نظر گرفته می شود، اما دلایل زیادی وجود دارد که می تواند دلیل آن را توجیه کند، از جمله:

• نقایص مادرزادی که بر بینی و سینوس ها تأثیر می گذارد
  • ضایعات و زخم ها
  • شکستگی های درمان نشده
  • پولیپ بینی (رشد در داخل بینی یا سینوس ها)
  • وجود جسم خارجی در داخل بینی یا سینوس ها
  • مشکلات مزمن سینوسی که به درمان های غیر جراحی مانند آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند.

علاوه بر این دلایل پزشکی، جراحان گوش، حلق و بینی نیز می توانند اقداماتی را برای بهبود ظاهر بینی شما انجام دهند.

پولیپ بینی

پولیپ بینی زائده هایی هستند که در مجرای بینی یا سینوس ها قرار دارند. اندازه آنها متغیر است، آنها به طور کلی به شکل قطره هستند و شبیه یک خوشه کوچک انگور هستند. پولیپ بینی سرطانی نیست و نباید باعث نگرانی شود. با این حال، آنها می توانند علائم یا مشکلات دیگری مانند آبریزش یا انسداد بینی، مخاط اضافی که ممکن است به گلو نشت کند (چکه پس از بینی)، کاهش حس بویایی، خروپف و در برخی موارد سینوزیت ایجاد کنند.

منشا پولیپ نامشخص است اما ممکن است شامل آسم و رینیت باشد. آنها همچنین می توانند باعث سینوزیت شوند و اگر در داخل یا نزدیک سینوس ها قرار بگیرند، عفونت ایجاد می کنند. متخصصان گوش و حلق و بینی ما علائم شما را با شما در میان می گذارند و سوراخ های بینی شما را برای شناسایی پولیپ ها بررسی می کنند. برای انجام این کار، آنها ممکن است ابزار پزشکی مخصوص را به سوراخ بینی شما وارد کنند. اگر پولیپ ها با این معاینه بصری قابل تشخیص نباشد، متخصص شما آنالیز عمیق تری را تجویز می کند.

در بسیاری از موارد، پولیپ ها را می توان با کورتیکواستروئیدها درمان کرد تا اندازه آنها کاهش یابد. در مورد پولیپ های بزرگتر، ممکن است جراحی لازم باشد. متخصصان گوش و حلق و بینی ما نتایج آزمایش و مداخلات برنامه ریزی شده شما را با جزئیات با شما در میان خواهند گذاشت تا در طول درمان به شما اطمینان دهند.

بیست − 14 =