کلینیک تخصصی خورشید اینستاگرام مقالات اینستاگرام ایمونوتراپی، روشی برای درمان آلرژن های شایع
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

ایمونوتراپی، روشی برای درمان آلرژن های شایع

ایمونوتراپی که به شات آلرژی و یا واکسیناسیون نیز معروف می باشد. در واقع روشی است که حساسیت های شدید را از بین می برد.  بعد از اینکه تست آلرژی پوست یا پریک از فرد گرفته شده و حساسیت فرد مشخص می شود، پزشک متخصص با استفاده از تزریق ماده ای، سبب ساخت آنتی بادی هایی در بدن گردیده و دیگر فرد را دچار حساسیت نخواهد کرد. در این مقاله می خواهیم بدانیم که ایمونوتراپی چیست ؟ چه نوع گیاهان و درختانی بیش تر سبب آلرژی در افراد می شوند که می توان با ایمونوتراپی آن ها را تشخیص داد و آن ها را درمان کرد؟

ایمونوتراپی یا شات آلرژی - کلینیک آلرژی خورشید
ایمونوتراپی توسط کلینیک فوق تخصصی آسم و آلرژی خورشید

روش های ایمونوتراپی 

ایمونوتراپی با واکسن مخلوط چمن ها (Grass Mix)

بعد از انجام تست پوستی پریک و تشخیص آلرژی فصلی، پزشک متخصص دستور انجام ایمونوتراپی با وکسن مخلوطی از چمن ها را می دهد که چمن ها شامل موارد زیر است :

  • چمن پنجه مرغی Bermuda Grass
  • چمن لولیوم Perennial Ryegrass
  • چمن باغ   Orchard Grass
  • چمن مرتعی Kentucky Blue/June Grass
  • دم گربه ای چمنزار Timothy Grass

چمن پنجه مرغی (Bermuda Grass)

این چمن که به چمن پنجه مرغی معروف است و نام علمی آن Cyndon Dactylon می باشد. این علف از خانواده Poaceae بوده و نام انگلیسی آن نیز Bermuda Grass است. این علف که به نوعی، چمن شناخته می شود، به وقور در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ایران رشد می کند. دوره گرده افشانی این گیاه در فصل تابستان و پاییز می باشد. البته ممکن است به علت تغییر آب و هوا و یا حتی منطقه جغرافیای از بهار شروع شده و تا پاییز ادامه پیدا کند.

چمن پنجه مرغی - کلینیک تخصصی آلرژی و ایمونولوژی خورشید
چمن پنجه مرغی (Bermuda Grass)

چمن لولیوم  (Rye Grass)

این علف را با نام های چمن لولیوم، چچم و چمن می شناسند. نام علمی این چمن Lolium Spp است که از خانواده گندم ها  Poaceae بوده و انواع آن برای طراحی فضاهای سبز و پارک ها مورد استفاده قرار می گیرد. نام انگلیسی این چمن، Perennial Ryegrass نام دارد. چمن لولیوم به مقدار فراوانی در مناطق مختلف ایران وجود داشته و زمان گرده افشانی آن از اواخر بهار آغاز شده و تا اوایل تابستان ادامه دارد.

چمن لولیوم - کلینیک تخصصی آسم و آلرژی
چمن لولیوم یا چچم (Rye Grass)

چمن باغ  (Orchard Grass)

این علف که چمن باغ نام دارد و نام علمی آن،  Dactylis Spp   می باشد، دوره گرده افشانی آن از خرداد تا تیرماه است. گونه شایع این نوع گیاه علف باغ ( D. Glomerata ) نام دارد و در نواحی مختلف ایرران از جمله نواحی شمالی، شرقی و غربی روییده می شود.
از نام های رایج انگلیسی آن می توان به  Cat Grass, Cock’s Grass, Orchard grass  اشاره نمود.

چمن باغ -- کلینیک خورشید
چمن باغ (Orchard Grass)

چمن مرتعی (Kentuckyblue Grass)

این نوع علف که به چمن مرتعی معروف است، نام علمی اش Poa Pratensis  می باشد. گونه های مختلفی از چمن مرتعی وجود دارد که پراکندگی گسترده ای در بسیاری از مراتع و چمنزارهای نقاط مختلف کشور وجود دارد و دوره گرده افشانی آن از اواخر بهار تا اوایل فصل تابستان است.  نام انگلیسی این نوع چمن، Kentuckyblue Grass می باشد. گونه شایع دیگری از این نوع چمن وجود دارد که به چمن پیازک دار(  P.Bulbosa) شهرت دارد.

چمن مرتعی - کلینیک آلرژی و ایمونولوژی خورشید
چمن مرتعی  (Kentuckyblue Grass)

دم گربه ای چمنزار (Timothy Grass)

این نوع علف که به دم گربه ای چمنزار معروف است. نام علمی اش، Phleum Pratense می باشد. این نوع گیاه، علفی است چندساله که بومی قاره اروپا محسوب می شود و جزو خانواده گندمیان قرار دارد. این گیاه بیش تر در شمال ایران یافت می شود و دوره گرده افشانی آن از اواخر فصل بهار شروع شده و تا اوایل تابستان ادامه دارد. نام انگلیسی آن به Timothy Grass مشهور است.

دم گربه ای چمنزار - کلینیک آسم و آلرژی خورشید
دم گربه ای چمنزار (Timothy Grass)

ایمونوتراپی با واکسن مخلوط علف ها

ایمونوتراپی با واکسن مخلوط علف ها  ( Common Weed Mix ) انجام می شود. این واکسن شامل انواع مختلفی است که به شرح آن ها می پردازیم:

  • زردینه Cocklebur
  • علف شور Russian Thistle
  • بارهنگ English Plantain
  • سلمه تره Lamb’s Quarter
  • تاج خروس Rough/Redroot Pigweed

زردینه ( Cocklebur )

زردینه، نوعی علف هرز است که می توان آن را در مکان های گرم، آفتابی و حاصلخیز مشاهده کرد. یک سری خارهای قلاب دار وجود دارد که روی میوه قرار داشته و باعث می شود تا میوه به راحتی توسط لباس انسان ها، پشم و پوست حیوانات و یا از طریق یک سری کانال های آبیاری و … به دیگر کانال ها انتقال یابند.

زردینه یا Cocklebur

علف شور (Russian thistle)

این علف که به علف شور شهرت دارد، از نام های رایج انگلیسی آن می توان به Russian Thistle،  Common Saltwort  و  Tumbleweed می توان اشاره کرد. نام علمی این گیاه  Salsola kali بوده که مهم ترین آن ها ا S. Kaliو S.Incanescens است که برای آلرژی زایی می باشد. این گیاه آلرژی های مختلفی دارد از جمله؛  Sal K1، Sal K2، Sal K3، Sal K4 و Sal K5

علف شور - کلینیک خورشید
علف شور ( Russian Thistle )

بارهنگ (Plantago)

نام دیگر این گیاه، بار تنگ نام دارد و دوره گرده افشانی آن از اواسط فصل تابستان شروع شده و تا اوایل فصل پاییز ادامه دارد. نام علمی بارهنگ، Plantago Spp  نام دارد  که می تواند گونه های مختلف این علف شامل بارهنگ شاخ گوزنی و بارهنگ سر نیزه ای و بارهنگ تخم مرغی می باشد. بارتنگ، از جمله گرده هایی است که باعث آلرژیک های تنفسی در بیماران مبتلا به آلرژی فصلی می باشد.

از نام های انگلیسی این گیاه می توان به Fleawort و  Plantain اشاره کرد.

عکس دکتر سید قوام الدین تولایی

کلینیک تخصصی خورشید

 آزمایشگاه تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در محل کلینیک  به منظور رفاه  مراجعین راه اندازی شد و قادر به نمونه گیری جهت انجام کلیه آزمایشات و  تست های تشخیصی تخصصی RIDA، تشخیص آلرژی های غذایی، آسم و رینیت و سایر تست های تخصصی می باشد.
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + پانزده =

Call Now Button